200 L Malawi, Mbunas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lipari
    • March 2004
    • 248

200 L Malawi, Mbunas

Jag vill försöka mej på dessa ciklider, jag är nybörjare o vill ha gärna förslag på vilka nybörjar arter o hur många jag skulle ha,
    hadde tänkt mej melanochromis johanni 1+3, labidochromis caeruleus 1+3 o plus nån till, vill ha en art som e helt blå eller nästan..
  • sander
    • May 2004
    • 8

Vi har ett 200 L malawiakvarium. Vi har 24 st. Har hört att det är lagom med 20-24 st och 4 arter i ett 200 L. Tips om en jättefin blå malawi ciklid är Pseudotropheus demasoni. De blir inte så stora heller ca 7-8 cm och är jättevackert blå, med kolsvarta ränder. Ett plus är att hona och hane är identiska. Jättefina fiskar.

Kommentar

• Thundercat
      • January 2004
      • 68

Demasoni kan vara väldigt aggressiva mot varandra.
      720 L Malawi (Mbunas)
      540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
      54 L Yngelkar
      35 L Yngelkar

Kommentar

• Lipari
        • March 2004
        • 248

nån annan vacker blå mbunas? =)

Kommentar

• Thundercat
          • January 2004
          • 68

Varför inte Rödzebra? En blå hane och tre orangea honor?
          720 L Malawi (Mbunas)
          540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
          54 L Yngelkar
          35 L Yngelkar

Kommentar

• heljis
            • June 2003
            • 1150

24 i 200l? Jag har fått rekommendationen 25 st till 375l.

Mvh. Martin
            Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

Kommentar

• Bjorn
              • March 2003
              • 112

20-24 ciklider i ett 200L låter mycket tycker jag. Har själv en kombination av 4 rödzebra och 4 röd ciklid (Hemichromis bimaculatus) plus en stor ancistrus i mitt 160L och tycker det är ganska lagom.

Visserligen inte helt biotopriktigt men lika glad är jag för det...
              :-)

/Bjorn

Kommentar

• sander
                • May 2004
                • 8

En annan fin blå är greishekei (ice blue), som är ljusblå med orange fenor. Super fin den med.
                Man får visst olika tips om antal fisk i akvarium från folk med akvarieerfarenhet.Vi fick två tips om 20-24 st i 200 l, att malawis mår bättre med mer fisk än för lite och glest. Våra är dock små ännu, från 3-6 cm och en fullvuxen på ca 10. Bara fullvuxna fiskar i ett 200 L är en annan sak. Vi ska byta upp oss till 375 L om ett år och då är våra småttingar även större.
                Demasonin ska man ha många av 7-10 st, vi har 7 st och det är ingen större fara med aggressiviteten tycker jag. Bland de finaste blå malawis!

Kommentar

• popanjilov
                  • May 2004
                  • 27

Du får lätt ner 20 mbunas i ett 200 liters. Ju fler de är desto bättre är det. Får de för mycket utrymme finns risken att de blir för revirhävdande och jagar ihjäl varandra. Jag har över 30 mbunas i ett 375 och de lyckas ändå stressa ihjäl varandra när de leker.

En klockren blå ciklid är axelrodi. Hanen är jättefin med en randig färg av mörkblå och ljusblå, medan honorna är helt blåfärgade, dock lite av en gråblå toning. Du kan kolla min länk, tror jag har några bilder på mina axelrodi där.
                  " Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare"
                  - K. Tucholsky

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=180947

Kommentar

• popanjilov
                    • May 2004
                    • 27

en sak till..

Plottra inte till det med för många arter i akvariet. Tänk på att hanar och honor skiljer sig i utseendet från varandra så har du 4 olika arter ser det ut som du har 8 olika typer av fiskar. Det är lätt hänt att det blir en jävla soppa av alltihoppa om man inte passar sig. Jag har 4 arter och totalt drygt 30 fiskar, har dock planerat att köpa en art till så jag totalt landar på 5 arter och drygt 35 fiskar
                    " Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare"
                    - K. Tucholsky

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=180947

Kommentar

Arbetssätt...