Tanganyikaakvarium.... växter eller inte????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluander
    • October 2003
    • 276

    Tanganyikaakvarium.... växter eller inte????

    Skall man ha växter i ett tanganyikaakvarium och i så fall vilka skulle passa med det vattnet.
    fluander
    zoonen.se
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Det är väl kanske inte biotopriktigt, men det är det ju inte med doppvärmare heller =)

    Visst finns det växter i sjön, men de flesta fiskar som vi har i våra akvarium befinner sig inte där.
    Jag rekommenderar Anubias och javaormbunke då dessa går att fästa på stenar. de som man planterar i sanden brukar bli uppgrävda (beror på valet av fisk) men rent vattevärdesmässigt så passar även vallisineria.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • peva
      • April 2003
      • 18

      #3
      Vad jag har hört är att man ska ha tåliga växter om man ska ha växter....tanganyika cikliderna kan vara tuffa på växterna.
      PG

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det beror alldeles på. Många tanganyikor bryr sig inte ett dugg om växter, t.ex. cyprichromis, neolamprologusar, eller altolamprologusar. Tropheus kanske däremot kan vara ett problem, vet faktiskt inte.

        Vad gäller sjön, finns det en hel del växter i den. Hornsärv, havsnajas, vattenpest, Hydrilla, och Vallisneria t.ex. Lite uppslag kan du få här:
        http://www.tanganyika-cichlids.com/phytocenose.htm

        Och, som sagt, majoriteten av tanganyikaciklider rör inte växter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Makka
          • April 2002
          • 187

          #5
          Själv har jag anubias. Tål högt ph och sitter fast på stenar så fiskarna gräver inte upp dem.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            I mitt tang kar har jag lite cryptocoryne crispatula var. Biavensis. Den är en utpräglad "carbo-pland", dvs en planta som trivs i hårt vatten med högt ph. Detta är mitt andra försök och min erfarenhet är att den är snygg, men kan bli riktigt svår att hålla nere. Låter man den vara så täcker den hela ytan efter ett tag.

            Några foton från akvariet med nyplanterade crypto:
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=72523&gid=193735

            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • klassisk ära
              • July 2003
              • 64

              #7
              "Vad gäller sjön, finns det en hel del växter i den. Hornsärv, havsnajas, vattenpest, Hydrilla, och Vallisneria t.ex. Lite uppslag kan du få här:"

              Dessa växter finns dock inte där merparten av de endemiska Tanganyika-cikliderna finns.

              Mikael

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av klassisk ära
                "Vad gäller sjön, finns det en hel del växter i den. Hornsärv, havsnajas, vattenpest, Hydrilla, och Vallisneria t.ex. Lite uppslag kan du få här:"

                Dessa växter finns dock inte där merparten av de endemiska Tanganyika-cikliderna finns.
                Du menar att de inte växer på ren klippbotten, och endast på ganska grunt vatten? Jo, det är ju sant. SAmtidigt förekommer små sandfickor och liknande även bland sten, så även om inte den genomsnittlige jullen har en växt i sitt revir, så är det inte otänkbart att det finns nån julle som har det.

                I slutänden får man helt enkelt besluta hur biotoplig man vill vara. Hård-drar man biotoprenrasighet, blir det gärna absurt - man skulle då t.ex. inte kunna ha sand i Tropheus-akvarier.

                Själv bryr jag mig mycket lite om biotop-renhet, men för de som gör det, noterar jag att det finns ett rätt brett urval arter växter som förekommer i Tanganyika-sjön, och att de flesta tanganyikaciklider inte skadar växter.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...