hur många snäcklekare...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malman
    • June 2003
    • 25

    hur många snäcklekare...?

    Hej hej,

    Planerar att göra en avstickare ifrån malfronten och ha ett kar med snäcklekare. Hur många kan man med gott samvete ha i ett 28L kar? Vad jag har förstått av det jag läst är dom kolonifisk som tycker om när det är relativt trångbott men jag vill gärna höra andras erfarenheter utav dom.

    tack på förhand,

    Andreas
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Om du håller dig till Multifaciatus, som inte är de mest aggresiva av snäckisarna, så kan du ha två par i ditt kar tror jag. Jag har för närvarande 6 st (1 hona och 5 hannar :-( ) i ett 54 liters, och alla bor i ena halvan av karet....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Nanc, har du samma problem som jag? Massa hannar å bara en hona!
      Å inte kan dom se skillnad på honor å hannar i butiken, så köpa flera e inte så lätt, kan ju bli flera hannar då...

      Kommentar

      • malman
        • June 2003
        • 25

        #4
        Jag har lagt undan 6 st Multifaciatus i djuraffärn, blir det för trångbott?

        Kommentar

        • AndreasochPetra
          • January 2004
          • 24

          #5
          Jag köpte två par "multisar" till mitt 30liters, dessvärre så blev den ena hanen utmobbad redan från början och dog efter två veckor. Vet inte om det berodde på att det blev för trångbott eller om det var något annat fel.

          Personligen anser jag nog att 6stycken i ett 28liters kan vara lite för många, om jag vore du så skulle jag nöja mig med max två par, då dom ynglar av sig något otroligt. Mina ursprungliga tre är idag ca 30stycken och jag har fått starta ett till litet kar för att dom ska få plats..=)

          -Petra
          102L - Malawi - Golden
          50L - Tanganyika - "multisar"
          30L - Guppy

          Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            6 stycken är på tok för många.
            Jag hade nog satsat på 1 hane och 2 honor...
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Vad jag har förstått så ska jag få byta in lite hannar mot honor i en djuraffär här i stan. Det är inte lätt att se skillnaden på könen på dom. Men om du bor i närheten av Gbg kan du ju alltid handla dem i Nol, han plockar upp dem och kollar med lupp vilket kön dom har....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...