Osäker på könet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke75
    • January 2003
    • 84

    Osäker på könet

    Tjena.

    Har skaffat mej ett "par" palettciklider, det är bara det att dom beter sej inte som ett par.......
    För det första så tycker jag dom ser väldigt lika ut vad det gäller rygg och analfenor plus att den jag tror,iaf, är hona är nästan svart jämfört med den andra.
    Den svarta är dessutom röd under magen vilket den andra, mycket ljusare, inte är.
    Den svarta är även lite större.
    Bägge två är slanka och fina under magen.

    Det ser nästan ut som den svarta letar igenom akvariet efter den bleka för att när "den" hittar "den" jaga den runt hela akvariet 5-6 varv minst.

    Jag vet inte vad ni förstår av detta men det är bara att fråga

    Tack på förhand
    Micke
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Hur länge har du haft dem då?

    Kan nog ta ett tag innan de blir kompisar även om du fått en av varje kön.

    Kommentar

    • ViZiR
      • December 2003
      • 490

      #3
      Om du vill veta hur jag gjorde för att avgöra könen på dem så gjorde jag såhär; Först frågade jag ungefär denna fråga här och på ciklid.se, sedan kollade jag bl.a. i zoonen.se's galleri, där jag sökte på palettciklid. De flesta bilderna stod det under om de var hona eller hane.. Sen efter att ha kollat igenom där ca. 2 ggr så var jag säker på hur man ser skillnad på könen.

      Ja, det var så jag gjorde! Lycka till!
      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
      </font id="Comic Sans MS"></b>

      Kommentar

      • Micke75
        • January 2003
        • 84

        #4
        Jovisst, så har jag oxå gjort.....

        Jag får väl ge dom lite tid, köpte ju dom förra veckan, så det kanske är för kort tid än.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det vore mycket enklare att svara på din fråga om du hade bilder på dina fiskar och publicerade dem på zonen.
          Jag har där bilder på både hane och hona (och yngel) - titta och jämför:
          http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=180927
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Micke75
            • January 2003
            • 84

            #6
            som jag kan få ihop det så har jag två honor, varav den ena är i lektagen........bägge två ser lika ut vad det gäller rygg och analfenor...tycker jag.
            tyvärr har jag ingen möjlighet att ta kort.....än..

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Titta noga på "guldkanten" på ryggfenan på dina fiskar och jämför med erikthurs bilder. Även längden och formen på ryggfenan.

              erikthurs bilder stämmer jättebra med hur mina också ser ut.

              Kommentar

              • Micke75
                • January 2003
                • 84

                #8
                Är det som du säger Holmby så är det honan som är jä**igt aggressiv mot hannen.....

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  Inte otroligt!!!

                  Har du inte träffat aggressiva honor? ;-)

                  Kommentar

                  • Micke75
                    • January 2003
                    • 84

                    #10
                    jodå, men inte så att dom bits...:-))
                    nåt tips för att han kan få det lugnt eller vänjer han sej?
                    Han är ju lite mindre än henne oxå

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Hmmmmmm

                      Hannen brukar ju faktiskt vara större än honan... Köpte du dem samtidigt i en Zooaffär? Dom borde kunnat plocka ut en hona och en hanne åt dig.

                      Eller så är de olika gamla....

                      Kommentar

                      • Micke75
                        • January 2003
                        • 84

                        #12
                        Köpte dom på en Zooaffär i GBG, rätt känd och med många och fina fiskar, så ja, jag tycker dom borde kunnat se skillnad.
                        Det är nog bara jag som är scizo eller för stor åldersskillnad mellan firrarna......

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Hej

                          Honor som normalt sett ska vara mindre än hanarna, verkar ha en tendens att vara aggressiva mot yngre hanar, eller hanar som har vuxit dåligt, och är mindre än de själva. Kanske tar de dem inte på allvar riktigt då.

                          MVH Micke
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Man brukar skaffa sig fler unga fiskar av ciklider, så att de får para ut sig själva. Det brukar gå bättre då än om man försöker "tvångspara" dem. Sedan brukar man kunna ge tillbaka de som inte blev par till zoo-butiken (om man säger till i förväg).
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • Micke75
                              • January 2003
                              • 84

                              #15
                              Jag tänkte på det med att skaffa en eller två till för att se vad som händer, men jag vet inte om jag har plats.....det är rätt så tjockt i mitt 180 liters....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...