Flytta palettyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    Flytta palettyngel

    Mitt palettpar har lekt igen och den här gången tänker jag flytta mina yngel till mitt yngelkar på ca 30liter. (säg nu inte att jag inte borde det).
    Hur ska jag gå tillväga för att ynglen ska överleva?
    1. Måste jag fylla hela yngelakvariet med vatten från det stora akvariet?
    2. Kan jag suga upp ynglen med slang
    3. Kan jag hälla över ynglen direkt från hinken?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tycker faktiskt du inte ska störa familjeidyllen om det inte är livsviktigt. Det tycks finnas tecken på att yngel måste få uppleva föräldravård för att själva kunna utföra detta (återkommande ämne vad gäller scalarer). Och det räcker ju med att man tittar på en palettfamilj för att se samspelet mellan föräldrar och yngel - hur föräldrarna säger till ynglen att "ligga lågt" och att förflytta sig i en viss riktning. Detta förhållande måste rimligtvis störas vid en flytt. Bättre i så fall att leka av paletterna i ett enskillt akvarium från start.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Nicke Lilltroll
      • February 2004
      • 730

      #3
      Gör det inte!!!!

      Jag gjorde det igår. Jag flyttade 30 yngel till mitt yngelkar på 54 liter. Jag hade vatten från det stora karet men trots det så är det bara ca 10 som har överlevt första natten. Jag lät föräldrarna behålla 5 yngel men idag var de också borta och föräldrarna har "separerat". Hanen har börjat uppvakta en annan hona redan. Det var det dummaste jag har gjort sen jag skaffade mina paletter och jag kommer aldrig att ta bort ynglen igen.
      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
      54 liter Paletter

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

      Kommentar

      • Dutten
        • December 2003
        • 183

        #4
        vad kan det bero på att alla dina dog?
        vad hade du för temp i yngelkaret?

        Kommentar

        • Mathias-D

          • December 2002
          • 1122

          #5
          Gör inte det.....efter några kullar kommer föräldrarna att ta hand om ynglena när dom blir erfarna....annars blir det väll som med scaler..*suck..*

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Ta en tredjedel av de akvarie dom går i nu och resterande nytt vatten då är de ingen problem sedan utfodring med cyklops och flinger .
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • Nicke Lilltroll
              • February 2004
              • 730

              #7
              Ursprungligen skickat av Dutten
              vad kan det bero på att alla dina dog?
              vad hade du för temp i yngelkaret?
              Jag har ingen aning om varför de dog. Temperaturen är 28 grader i båda karen. I yngelkaret finns det även yngel från Black Molly och svärdbärare i samma storlek och de mår bra. Idag är det bara några paletter kvar.
              720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
              54 liter Paletter

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

              Kommentar

              Arbetssätt...