Hur mata feg snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Hur mata feg snäcklekare?

    Jag har två par snäckskalslekare (multifasciatus), men den ena hannen är så väldans feg.
    När jag skall mata simmar han snabbt in i sin grotta o ligger där någon minut. När han sedan kommer ut och skall äta, så vågar han inte ta för sig, utan de andra tre äter upp alltihop. Detta gäller både när jag matar flingor och räkmix.
    Om jag börjar särbehandla honom så kommer han väl aldrig lära sig att ta för sig?
    Hur skall jag göra för att få honom mindre rädd eller att äta mer?
    "Failure does not require planning"
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Cyklops och artemia fryst funkar bra.De är ett naturligt betende att åka in och ut ur snäckskalet pellets funkar bra med om du blötlägger den och sedan smular ner.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Lisson
      • March 2004
      • 53

      #3
      Jag har en feg cacatuoides hona, och någre veldigt grådiga pristellatetror. Enda måten at säkra honan mat för meg är att ha frossenmaten i et lite nett och halda den inntil akvarieglasset. Honan vet nu att det är mat i den der, så när hon går inn klemmer jag försiktig nettet til glasset så att tetrorna inte kommer in när hon är der. Så holder jag den der tills hon har etit massor.
      Let the wookie win.

      Kommentar

      • Patriqe
        • February 2003
        • 193

        #4
        innan hade jag ett fegt palettciklid-par som precis som din bara gömde sig när man skulle mata... De gömde sig i en kruka som jag hade.. jag krossade en kula i vattnet så att den en sjönk.. sen släppte jag ner den i krukan och då åt dem... typ 1-2veckor senare var de framme och åt som alla andra... prova att lägga in maten i grottan så att de vänjer sig vid den...
        http://hem.passagen.se/aqua-room

        Kommentar

        • nynick
          • January 2004
          • 165

          #5
          Multis ar ju inte parbildande sa det ar mojligt att den andra hanen bestamt sig for att sla ut konkurransen o ta over alla honor. Om den vekare hanen kanner sig hunsad sa kan han bara sakta do bort, det hande i alla fall i mitt akvarium. Jag hade 3 hanar till o borja med och bara 1 till slut. En lycklig herre med 8 honor! Sluta oroa dig det kommer troligen inte att ga bra anda sa antingen kan du lata naturen avgora eller ge bort/salja honom. Du har i alla fall ingen nytta av en extra hane.

          Kommentar

          Arbetssätt...