Kön på Palett??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #16
    Någon som vet vad jag ska tänka på när jag byter 'honan' mot en hane??
    Fenorna bara eller??
    Den ska inte ha röd buk va??
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Nicke Lilltroll
      • February 2004
      • 730

      #17
      Byt INTE ut din hona! Köp en hane istället och behåll båda honorna! Jag råkade ut för samma sak som du har gjort. Jag har alltså 2 honor och 1 hane nu. Det funkar bra. Visserligen så blir den extra honan bortjagad för tillfället men det blir alla de andra fiskarna också. Jag ska lägga i en kokosnöt till i morgon. Har du tur så kan hanen leka med båda honorna. Jag har hört flera som har lyckats med det.

      En annan sak är att det tydligen är lite brist på honor så man sälger helst bara par. Hanar är det ingen som vill ha extra av utom som i ditt fall när man har fått fel.
      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
      54 liter Paletter

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

      Kommentar

      • Patriqe
        • February 2003
        • 193

        #18
        Har du inga bilder på dina paletter??
        http://hem.passagen.se/aqua-room

        Kommentar

        • Christian Alfredsson

          • December 2001
          • 707

          #19
          Det finns en artikel i nästa Ciklidblad om bla Palettciklider. Kan verkligen rekommenderas, den innehåller de bästa fotona jag sett på Palettciklider. Bl.a. visas hur honan plockar ner äggen från substratet.
          ________________________
          Christian Alfredsson
          http://www.tropheus.info

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #20
            Patriqe; Nej, eftersom jag bara har en webcam, kan dock FÖRSÖKA ta foto med den, fast skärpan går bara att fixa genom att "skruva" på framsidan av den..
            kolla min zoon så får du se den dåliga kvalitén.

            Nicke Lilltroll: Jaha...men här (Farsta Centrum) kan man köpa hona eller hane fritt..
            En av könen kostar 45:- det andra 40:- (har jag för mig) och 2 för 75:-
            Affären heter Djurmagazinet..
            "Brist på honor" är det ju inte, eftersom jag vet att man kan bestämma kön på ynglen genom att ha högt ph (som jag har) får man många honor eller något sånt..
            jag är bara 100% att ena av dem är hona, den andra vet jag inte men jag vill vara säker, därför byter jag den.

            Christian; Hur gör man för att prenumerera på ciklidbladet?? Bli medlem bara eller?
            Vad kostar det?
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • zdybnet
              • December 2003
              • 406

              #21
              Jag har laddat upp bilder på min hona o min hanne:

              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=138545&gid=176034

              Där ser man tydligt skillnaden.
              //Karro & Johan

              Kommentar

              • AndreasBK
                • December 2003
                • 374

                #22
                Hur f-n lyckas ni ta så bra bilder? Mina ser ut som ufo-bilder.
                Andreas akvariesida

                Kommentar

                • Belinda
                  • April 2004
                  • 5

                  #23
                  Hej!
                  Var bor du? Jag har av misstag (i butiken)fått två hanar... Mycket irriterande...

                  Kommentar

                  • zdybnet
                    • December 2003
                    • 406

                    #24
                    AndreasBK: Det är inte ofta man lyckas, men ibland så har man bara tur att fisken står stilla =)
                    //Karro & Johan

                    Kommentar

                    • ViZiR
                      • December 2003
                      • 490

                      #25
                      Belinda; Jag bor i Skogås....

                      Jag är nu helt säker på att det är hane och hona!
                      Dels för att jag ser alla könsskillnader, dels för att de fixar ett bo..
                      Det ser kul ut.. Hanen gräver ut sand från en uppochnervänd kruka genom att transporer det i munnen, och han lägger det alltid på samma ställe, så nu har jag en pyramid brevid krukan..

                      Undrar nu lekbeteende på dem, så jag startar ny tråd.
                      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                      </font id="Comic Sans MS"></b>

                      Kommentar

                      Arbetssätt...