Vem äter upp palettäggen ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svartlien1
    • January 2004
    • 64

    Vem äter upp palettäggen ?

    Mitt nya palett par har lekt 2ggr på ca 1,5 månad men inga yngel har synts till. Har fått ganska mycket småsniglar när jag köpte nya växter, har inte sett dessa som problem eftersom de kalasar på överbliven mat. Kan sniglarna äta upp äggen eller är det paletterna som inte är redo att bli föräldrar ???
    redhead
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Knappast små sniglar. Har du andra fiskar ssk malar i akvariet?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Nicke Lilltroll
      • February 2004
      • 730

      #3
      Jag gissar på att det är paletterna som själv har gjort det. Mina gjorde det första gången de lekte men nu efter andra leken så har de fått yngel. Har de någon bra skyddad grotta att leka i? Ingången ska vara så liten så att de precis kan komma in i den.
      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
      54 liter Paletter

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

      Kommentar

      • svartlien1
        • January 2004
        • 64

        #4
        Har ca tio grottor i mitt 200 literskar. Har skaffat två tomasciklidpar och palettparet börjar nu kaxa till sig.
        Dom kanske har mognat och är redo för att ta ansvar för nästa kull.
        Blir så jä... besviken när de inte blir några yngel.
        redhead

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #5
          Testa med att lägga ner en kokosnöt som du har gjort ett litet hål i. De gillar det eftersom det är gott om plats och lätt att bevaka. Glöm inte gröpa ur nöten bara och att koka den.
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • nynick
            • January 2004
            • 165

            #6
            Manga sniglar ater agg, dom ar ju dessutom ofta nattaktiva sa foraldrarna kan inte forsvara sin avkomma. Skulle dock satta en slant pa att det ar foraldrarna sjalva. Manga fiskar som odlats artificiellt glommer bort vad dom ska gora (Skalarer ar skrack exemplet...kan ibland ta mer an 20 lekar innan dom "minns") och kan behova nagra ovning rundor. Aven om dom har gatt med foraldrarna sa tas dom oftast bort innan dom ar riktigt fardiga enligt naturens satt att se o missar lite i sin "utbildning". Inget du kan gora nagot at, bara att ha lite talamod sa kommer ynglen till slut. Det borde ju inte ta sa manga lekar till.

            Kommentar

            Arbetssätt...