erfarenhet av 1 par tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evisu1979
    • December 2003
    • 81

    erfarenhet av 1 par tropheus?

    tropheusar ska ju helst gå i större stim, men är det ngn som har erfarenhet av att hålla ett par tillsammans med någon annan tanganyika sort?
    325l - tomt för tillfället
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Med 95% säkerhet kommer det inte att funka. Jag vet dock en relativt framgångsrik odlare som körde parvis under en period - dock släppte han bara ihop dom för leken vilket tog några timmar sedan separerade han dom igen och höll dom en och en tills det var lekdags igen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • evisu1979
      • December 2003
      • 81

      #3
      okej tack för svaret, jag är nämligen väldigt inne på att skaffa tropheusar i mitt förnärvaraqnde tomma kar,. men är rädd att ett 10-tal blir för mkt i mitt 325L ,. vad skulle kunna vara en lagom mängd? lägg då till att jag har väldigt många håligheter å gömställen.
      325l - tomt för tillfället

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Mindre än 10 skall man aldrig ha - 15 är mer lagom. 15 troffar av en art kan funka om akvariet är minst 150 cm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • evisu1979
          • December 2003
          • 81

          #5
          hmm okej, man får så mkt olika information, i en större akvarieaffär i malmö rekommenderades jag 10 troffar i mitt 325L ,. men jag har större anledning att lita på dig än en försäljare som vill ha sålt fisk
          325l - tomt för tillfället

          Kommentar

          • paletten
            • January 2004
            • 95

            #6
            Kjell jag köpte in min 30st tropheus kiriza av kent gemanius men jag försöker ta kort på dom men dom simmar så snabbt hela tiden hur ska jag kunna ta kort?
            112*multissar* kommer blåneon senare!

            540L *lamprologus calvus black pearl*
            *Neolamrologus Kiku Splendens*
            *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

            adda msn Gramse_one@hotmail.com

            Kommentar

            • paletten
              • January 2004
              • 95

              #7
              Kjell det där med att alla dina tropheus bli uppätna av din frontosa är att du aldrig matar dom :P
              112*multissar* kommer blåneon senare!

              540L *lamprologus calvus black pearl*
              *Neolamrologus Kiku Splendens*
              *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

              adda msn Gramse_one@hotmail.com

              Kommentar

              • nynick
                • January 2004
                • 165

                #8
                En kille som odlar Tropheus dar jag bor haller grupper av Tropheus pa mellan 20 o 25 individer i extra langa 200 liters o det funkar jattebra. Ska ju dock sagas att hans filtrering ar oerhord och att det inte finns nagra andra fiskar i karen. Det finns inga stenar o grottor heller vilket forvanade mig men jag gissar att han kanske later ett par (om ens 2) dominanta hanar ta livet av dom svagare hanarna eftersom dom inte har nagot varde for honom som odlare. Kanske inte den miljo man vill ha i ett hemakvarium, inte jag i alla fall.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Kjell jag köpte in min 30st tropheus kiriza av kent gemanius men jag försöker ta kort på dom men dom simmar så snabbt hela tiden hur ska jag kunna ta kort?
                  Det är många fiskar som är snabbsimmande och därmed svårfotade och vad som krävs är träning, tålamod och tur.

                  Kjell det där med att alla dina tropheus bli uppätna av din frontosa är att du aldrig matar dom :P
                  Självklart spelar det in hur mycket man matar dom, sedan rör det sig dessutom om individuella skillnader mellan olika exemplar samt i hur många generationer de är odlade.
                  Dock är frontosornas naturliga foder (i sjön) levande fiskar så att de även ibland tar fiskar i akvariet är naturligt för dom, om de inte gör det beter de sig onaturligt.
                  Sedan vet jag i och för sig att en del vräker ner så mycket mat till sina fiskar så att de ser ut som feta stångkorvar och sådana exemplar ids väl inte anstränga sig med att fånga levande byte eftersom husse ständigt står beredd att vräka ner mat i akvariet

                  En kille som odlar Tropheus dar jag bor haller grupper av Tropheus pa mellan 20 o 25 individer i extra langa 200 liters o det funkar jattebra.
                  Ja det viktigaste är som sagt akvariets längd.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...