tips på malawi..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika Larsson
    • January 2004
    • 133

    tips på malawi..

    tänkte ta hjälp av er som har lite kunskap runt dessa fiskar..
    vilka rekomenderar ni (de som är fina att se på, lättelekta och inte alltför svårskötta) nu hade jag en massa krav va?=)
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Ingen mbunas är nog särskilt svårlekt, och det finns en rad tips här på forumet. Det beror på smak mm vad man vill ha. Själv har jag 5 röd rödzebror och 6 stycken melanochromis auratus i ett 200 liters, vilket fungerar fint utan ngt bråk. Melanochromis är randig på tvären med svarta och gula sträck, medan hanen är blå/svart med vita sträck. Rödzebran är självklart röd/rödorange.
    Sedan finns det golden, demasoni osv. Men dem har jag ingen erfarenhet utav, förutom att golden inte verkar vara revirhävdande=mera fredlig...
    (du hade inte så mycket krav i alla fall

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Jonas.E
      • May 2003
      • 199

      #3
      Golden, Rödzebra. Demasoni e ingen tålig fisk så den skall du nog skippa. Aulonocara-arterna är också väldigt fina och lättlekta fiskar.

      Hoppas du får ett roligt Malawi-akvarium!
      Mvh Jonas

      Mbuna Rocks

      Kommentar

      • hampe_90
        • December 2003
        • 101

        #4
        Till Jonas.E vill jag påpeka att Aulonocara-arterna inte är lättlekta.
        Jag skulle vilja rekommendera en M-Buna, Pseudotropheus "Acei".(är inte riktigt säker på stavnignen).Dom är väldigt fina, blåa med gula fenor.

        Kommentar

        • H.G
          • April 2003
          • 183

          #5
          Demasoni är lätt den coolaste malawin, stimmar, ilsken och mycket händer runt dem. Bäst att ha i små stim, typ 8-10. Skulle vilja ha ett 720L kar med massa svartsten, vanlig sant och demasoni och rödzebra. Det skulle vara mäktigt =)
          -------------------------
          168 liters malawi

          Kommentar

          • Erika Larsson
            • January 2004
            • 133

            #6
            jag skulle gärna vilja ha en cyrtocara moorii (delfin ciklid) är det ngt speciellt man bör tänka på när man har dessa, vilka fiskar passar? mm

            Kommentar

            • stahl_mikael
              • November 2003
              • 293

              #7
              tänkte bara tillläga att du måste helst ha ett 200l+ akvarium till malawisar hoppas ja inte sabba drömmen nu :P

              Kommentar

              • Erika Larsson
                • January 2004
                • 133

                #8
                har ett 540l köpt nu i helgen så ingen risk för att min dröm sprack! =)

                MVH

                Kommentar

                • stahl_mikael
                  • November 2003
                  • 293

                  #9
                  se där ja. Helt nytt?

                  Kommentar

                  • Erika Larsson
                    • January 2004
                    • 133

                    #10
                    nej bättre begangnat som man säger...
                    man det bara spritter i hela kroppen man vill ju bara fylla upp det med en gång! PERSONLIG ERFARENHET AV DELFINCIKLID NU!!!!

                    Kommentar

                    • stahl_mikael
                      • November 2003
                      • 293

                      #11
                      har 2 st och hanen började vibrera för honan igår som jag sett för första gången. Dom är ca 7 månd.

                      Kommentar

                      • malawi_voodoo
                        • October 2003
                        • 209

                        #12
                        jag har haft mina C.moorii i 6år nu och det är min favvofisk.

                        Jag har en hane på 20cm å 3 honor, de leker mycket ofta och är jättelugna och snälla. En bra nybörjar malawi i en 540 liters burk.

                        Andra bra nubörjararter är Golden och Rödzebra
                        Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                        Kommentar

                        • Nils och Alva
                          • January 2004
                          • 145

                          #13
                          Vi har fyra unga (6-7cm) C.moorii i vårt 250-liters (jaja, de ska få större plats vad det lider, men de blir ju inte fullvuxna på en dag) och jag kan väl bara säga att om jag hade haft ett 540 liters kar nu så hade jag stoppat i en hoper Delfinciklid och en hoper Venustus, som är en mycket fin malawi.

                          De är mycket snälla och fördragsamma och bråkar inte så mycket om de får vara i fred. En populär combo som jag tycker verkar snygga är ett gäng Delfiner tilsammans med ett gäng golden. borde bli snyggt och enkelt.

                          Rostciklider är annars rätt trevliga nybörjarfiskar som jag har upplevt det i alla fall, fast alla gillar inte riktigt färgen på dem...


                          hampe_90: det heter Mbuna, som ett ord, alltså inte M-Buna. lite petigt jag vet, förlåt, men jag har sett att du skrivit det på fler ställen.
                          Nils och/eller Alva
                          -------------------------
                          250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                          Kommentar

                          • Erika Larsson
                            • January 2004
                            • 133

                            #14
                            i vilka olika färgvarianter finns delfincikliden i?

                            Mvh

                            Kommentar

                            • heljis

                              • June 2003
                              • 1150

                              #15
                              i vilka olika färgvarianter finns delfincikliden i?
                              blå, blå och... blå

                              http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=74

                              Mvh. Martin
                              Martin Heljedal

                              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...