Tuggar honan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #16
    Elinor

    Helt korrekt.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • H.G
      • April 2003
      • 183

      #17
      Du har ju ett 40L som står tomt enligt din info, stoppa ner honoan där och se till så ynglena kan komma undan honan när hon spottar ut dem. Förstagångs mammor har en tendens att käka sina yngel. Så javamossa eller ngt sånt är att föredra, om du vill ge småttingarna en så bra chans som möjligt.
      -------------------------
      168 liters malawi

      Kommentar

      • fiend
        • October 2002
        • 1162

        #18
        Ursprungligen skickat av H.G
        Du har ju ett 40L som står tomt enligt din info, stoppa ner honoan där och se till så ynglena kan komma undan honan när hon spottar ut dem. Förstagångs mammor har en tendens att käka sina yngel. Så javamossa eller ngt sånt är att föredra, om du vill ge småttingarna en så bra chans som möjligt.
        Hej.

        Saken är den att jag har förpassat en fisk dit redan. Har en stor karpfisk som går där just nu. Hmm. pga utvisning då han mobbade en min nya fisk rätt hårt =/
        Så jag har lite funderationer på att plocka bort honom.

        Ska iväg och kika på ett 200L ikväll eller i morgon. Man kanske kan inhysa honan där?

        Mvh Fredrik
        » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
        http://www.fiend.nu
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Kid
          • February 2004
          • 183

          #19
          Grattis!
          För en månad (5 veckor) sen var jag överlycklig då en av mina röda zebror ynglade. Flyttade honan till ett spottkar, men efter några dagar märkte jag att den jagade ynglen som råkat komma ut. Då "skakade" jag ut ynglen och släppte tillbaks honan i originalakvariet.

          Alla ynglen klarade (cirka 25 st) sig och gick i spottkaret i 2 veckor.
          Då upptäckte jag att en annan hona tuggat i cirka 2-3 veckor!
          Pga brist på plats skakade jag honan och ynglena hamnade i ett sådan yngelnät (hårdplast-grej) tillsammans med de första ynglen.

          Nu går det 40-50 yngel i mitt ynglekar,
          MEN IDAG har en tredje hona ruvat i över 4 veckor, en 4e och 5:te i cirka 3 veckor och den första honan som ynglade i några dagar!!!

          Vad vill jag komma med allt det här?
          Jo, det är skitkul i början, men när de väl börjat går de inte att sluta. Ska man inte börja odla är det kanske bättre att låta ynglena bli extra föda. Alltid någon som klarar sig.

          Om du ska behålla ynglena rekommenderar jag att flytta honan så sen som möjligt (mellan 2-3 veckan).

          Lycka till!!
          /Kid

          Kommentar

          • fiend
            • October 2002
            • 1162

            #20
            Ursprungligen skickat av Kid
            Grattis!
            Om du ska behålla ynglena rekommenderar jag att flytta honan så sen som möjligt (mellan 2-3 veckan).
            Intressant berättelse
            Kanske blir det så.. att man lessnar, men det vore skoj att ha fött upp några småttingar iaf. vill inte tjäna pengar på dem, utan ger säkert bort dem då de vuxit till sig.

            Hur vet jag hur lång tid det gått? Hon kanske har tuggat sådär länge?

            Mvh Fredrik
            » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
            http://www.fiend.nu
            http://www.umea.akvarieforening.se

            Kommentar

            • Kid
              • February 2004
              • 183

              #21
              Jag brukar kunna se ynglena röra på sig innne i munnen ungefär vid andra veckan.
              Hakan på en del av mina honor blir väldigt mörka av yngel som är svarta (troligen hanar). Då är det dags.
              En annan grej som jag märkt är att om påsen under haken börjar bli mindre så brukar betyda att ynglena är färdigutvecklade. (Någon har kanske t.o.m. smitit ut?) Då brukar honan ha ruvat i cirka 3 veckor.

              Jag har som sagt en hona som är inne på sin 5:te vecka! Det är troligtvis för att hon ska spotta i sällskapsakvariet med de andra stora fiskarna. Känner kanske inte att det är tryggt nog.

              Och precis som H.G. säger: släng i lite javamossa eller någon sten/rot med håligheter så har ynglena större chans.

              Eftersom jag för nuvarande har 5 ruvande honar, och ska låta alla spotta i originalkaret, har jag köpt ett par "nico"-rötter/träd. Dessa ser ut som rötter som någon borrat en MASSA hål i (vet faktiskt inte hur hålen kommit till. Skalbaggar kanske?). På så vis hoppas jag att det bildas ett stim med yngel runt "nico-dagiset".

              mvh
              /Kid

              Kommentar

              Arbetssätt...