Komplettera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    Komplettera

    I mitt relativt nya Malawi-kar så bor det just nu följande invånare:

    4 Chipokae (2+2)
    4 Hongi Red Top
    2 Ahli (1+1)
    2 Lombardi (1+1)

    Det känns lite, lite i ett så stort akvarium. Jag funderar och funderar på vad jag ska köpa till och nu frågar jag er, vad ska jag komplettera med. Har funderat lite i banor kring att skaffa kanske två Venustus, men har sen fått höra lite illa om dem. Ska jag sattsa på fler Mbunas (då någon av de jag har) och i så fall vilken. Eller går det att komplettera med någon Hap. eller Aul.

    Idéer?
    Förslag?
    Hjälp?
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Visst ser det lite ut.

    Du kan komplettera med fler Lombardoi tycker jag. Där skulle du kanske kunna ha ca 8-10st. Kanske någon "haplis-art" mer förutom Sciaenochromis Ahli, dock inte Aulonocara då dessa är för veka i ett mixat akvarium med de du valt från Mbuna-släktet.

    Kommentar

    • supersunk
      • January 2004
      • 351

      #3
      Ja, jag trodde nästan det, vad gäller aulonocarorna alltså, men Lombardin är ju den jag tycker minst om av mina Mbunas...Blir det för mycket fisksoppa om man köper till ett gäng (6st kanske) av ytterligare en Mbuna-sort?

      Fler Haplisar säger du... Några tips?
      400: Jordätare (uppstartsfas)
      50: Asien
      25: kampfisk

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Om du inte gillar Lombardoi tycker jag att du skall byta bort dom.

        Delfinciklid är trevlig.

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Jag tycker nog att du skall fundera på vilken art som du sätter främst i ditt akvarium och sedan bygga runt denna art efter de kriterier som krävs. Om du nu anser att Ahli är din prioriterade art så är du lite fel ute med dessa Mbunas som är ganska tuffa.

          Kommentar

          • supersunk
            • January 2004
            • 351

            #6
            Nä, Ahlin är inte min prio utan snarare ett komplement till mina huvudprios, dvs. Chipokae och Hongi.
            400: Jordätare (uppstartsfas)
            50: Asien
            25: kampfisk

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Ok...då vet du vilka arter som du skall bygga runt. Då föreslår jag att du skaffar fler av dessa arter och eventuellt ett par arter till inom Mbuna släktet eller mer tuffa haplisar...

              Kommentar

              • supersunk
                • January 2004
                • 351

                #8
                Jo, men hur många arter kan man ha utan att det blir fisksoppa? Fast det kanske man inte behöver oroa sig för...?Eller...?
                400: Jordätare (uppstartsfas)
                50: Asien
                25: kampfisk

                Kommentar

                • Tricella
                  • October 2002
                  • 1052

                  #9
                  Jo det bör man oroa sig över för det blir bara skit mot vad man hade tänkt sig. Svårigheten är att hålla sig inom ramen...

                  Har man olika färger såsom Röd Zebra, Golden och någon blå Mbuna så behövs det inte mycket för att det skall bli fisksoppa färgmässigt. Har man övertag på blått i karet kan man säkert "gömma" någon blå art mer...

                  Som ofta ges till råd här...koncentrera dig på 3-4 arter och utöka dessa. Ett annat råd är att inte blanda för mycket olika färger då det kan ge "fisksoppskänsla".

                  Fisksoppa är mycket i betraktarens öga...ta några foton från nätet (hm) och sätt ihop dom så ser du om färgkombinationen passar.

                  Kombinationen Röd Zebra och Golden är inte snyggt för att färgerna "skär sig"...men de passar utmärkt ihop.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...