Palettciklid kläckningstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Palettciklid kläckningstid

    Jag letade i artbeskrivningen och gjorde några försök att söka i forumet och (i mitt dunkla minne)...
    Fick inget svar på följande fråga:
    Vilken kläckningstid gäller för palettcikliden?
    Hur lång tid tills ynglen är frisimmande?
    På som man säger förekommen anledning...
    /Erik
    Killies is a lifetime passion
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    #2
    jag har inte merkt att äggen kläcks direkt utan det är mer äggen som utvecklas till yngel.
    mina yngel simmade ut ur grottan exakt en vecka efter leken.

    Kommentar

    • erland
      • June 2003
      • 410

      #3
      För mig har äggen kläckts efter ca 3 dagar och ynglena har blivit frisimmande efter ytterligare 4-5 dagar. Så från att äggen lagts så har det tagit drygt en vecka tills ynglena har synts simma omkring utanför grottan för första gången.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
      Min Zoopet Blog

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag trodde äggen förstördes och gav upp hoppet. Jag tom såg ägg som föll när jag försökte fotografera dem (se min hemsida - bilder under sällskapsakvarium). Honan tom lämnade grottan ofta och länge så jag trodde det faktiskt att det var kört... Hanen färgade däremot ut starkare men jag drog ingen slutsats av detta...

        Men ikväll sju dagar efter lek - palettyngel på utflykt med föräldrarna. Dom får dammfoder - smått mot ynglen - större till övriga fiskar i akvariet. Vi får se hur det går...

        http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=180927
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #5
          Mina paletter lekte i måndags em. Igår kväll så trodde jag att de hade käkat upp alla äggen eftersom de inte syntes längre. Döm om min förvåning när jag såg att det rörde sig på bottnen av nöten senare igår kväll. Idag så har de börjat flytta sig lite mer i nöten men ligger fortfarande tätt tillsammans.
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • zdybnet
            • December 2003
            • 406

            #6
            Hur lång tid tar det innan ynglena vågra sig ifrån föräldrarna samt får sina fina färger?
            //Karro & Johan

            Kommentar

            Arbetssätt...