Uppstart malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanJ70
    • September 2023
    • 5

    Uppstart malawiakvarium

    Hej! Jag har länge varit sugen på ett akvarium med malawiciklider, och nu äntligen är det på gång. Tänkte att jag ska försöka undvika så många misstag som möjligt och därför ta hjälp av er med mer erfarenhet än vad jag har.
    För dryga veckan sedan fyllde jag upp mitt 350 liters Juwelakvarium med blästersand, stenrösen av kalksten plockade utanför Malmö, ett par små Jawaormbunkar, några limestone-moduler och så klart vatten. Jag är väldigt nöjd med hur det blev, och längtar nu på att få i fisk. Jag kör Juwels innerfilter och en streamer för extra vattencirkulation, vattnet är nu i princip glasklart efter att de första dagarna varit lite dimmigt. Jag bör tillägga att akvarium och filter är helt nyinskaffade. De fiskar jag tänkt mig är Chindongo saulosi 2 + 4 och Röd Zebra 2 + 4. Nu till mina frågor:
    - Är kombinationen av de två fisksorterna vettig, eller passar de av någon anledning inte ihop?
    - Tänker jag rätt i antalet fiskar och könsfördelning?
    - Hur länge bör jag vänta med att stoppa i fisk? Och bör jag köpa alla direkt eller börja med ett mindre antal?
    - Vilka vattentester behöver jag införskaffa, nitrit har jag förstått att är viktigt att ha koll på, men ser att det finns en hel massa olika tester man kan köpa. Vilka är egentligen relevanta att ha?

    Jag börjar så här, men kommer säkert att peppra er med fler frågor om jag får bra svar här :-)

    //Stefan
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    De sorterna kommer passa bra ihop. Har själv haft dem. Alla är snygga både hanar och honor.

    Just malawi är bra att köpa alla på en gång då de hävdar revir. Jag hade nog köpt 10 av varje sort.

    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Titta även på denna om du vill ha alternativ till saoulosin. Är nog min stora favorit. Bilden på fisken var min.



      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • StefanJ70
        • September 2023
        • 5

        #4
        Väldigt fin fisk det också, och kanske lite lugnare temprament. Tack för tips!

        Kommentar

        • StefanJ70
          • September 2023
          • 5

          #5
          Uppdatering från min uppstart. Landade till slut i att de första innevånarna i akvariet fick bli fyra st Röd Zebra i av ca 4-5cm storlek. Tyvärr osäker på könssammansättningen, men jag misstänker att det är honor allihop. De har nu gått en dryg vecka i karet och ser ut att trivas fint, äter glupskt av de små portioner de får och bråkar inte med varandra. Kollade nitriten igår och den var bra, men tänkte ändå ge mig på ett första delvattenbyte idag. Ska försöka hålla ut tre veckor till innan jag fyller på med mer fisk. Bör jag då släppa i ”resten” eller först komplettera med en mindre mängd och vänta ytterligare en tid innan de sista får gå i? Om jag delar upp det på flera tillfällen, bör jag först fylla på med Röd Zebra, eller stoppa i en grupp Saulosi för att sen Komplettera i Röd Zebra gruppen? Kanske inte spelar någon roll?
          Kan tillägga att fiskhandlaren tyckte att jag nu skulle komplettera med några algätare, jag är inte jättesugen på ha några sådana.. Behövs verkligen det? Jag tycker att mina ciklider ser ut att äta av de alger som finns i akvariet.​

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Du behöver absolut inte ha en mal (antar att det är det säljaren syftade på med algätare) och en algtillväxt i karet är jättebra för akvariets balans, eftersom man sällan har så mycket växter i ett malawikar, många malawiciklider lever dessutom på alger.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • StefanJ70
              • September 2023
              • 5

              #7
              Dax för uppdatering igen. Nu har akvariet varit igång ca 2,5 månader med fisk. Jag har 7st Röd Zebra (1+6) och 7 st Chindongo Saulosi (2+5). Dessutom har jag för att få in mer blåfärg i burken skaffat 5 st Maingano (3+2). Jag tycker att det är hyfsad harmoni i akvariet än så länge, ingen är riktigt elak, och alla fiskar mår fint.
              Det jag är lite bekymrad över är algerna. När jag tittar på Malawiakvarium på Youtube så är det alltid så algfria akvarium, men inte för mig. Jag har brunalger på alla stenar och gröna alger på sanden som inte är direkt snyggt. Jag kör vattenbyten 40-50% varje vecka samt ”dammsuger” då också botten, men algerna drar sig inte tillbaks. Har sänkt belysningstiden från 8h till 6h för att se om det hjälper..

              Kommentar

              • StefanJ70
                • September 2023
                • 5

                #8
                Jag har nu dragit ned vattenbytena till ca 25%/vecka, får se om det blir bättre ballans av det. Provade också att helt mörklägga i 4 dagar och det som visat sig vara cyano i sanden försvann faktiskt av det! Tyvärr ser jag att den är på väg tillbaks efter bara 2 dagar…
                Ett glädjeämne är i alla fall att en av mina Maingano tuggar, spännande!

                Kommentar

                Arbetssätt...