Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PaulM
    • September 2023
    • 3

    Räkmix

    Hej! Tänkte prova att göra en räkmix i helgen för första gången och behöver lite råd. Om jag mixar 500 g räkor och 500g ärtor så kanske jag får ca 1 L blandning. Hur mycket vatten och hur mycket agar agar skulle jag rimligtvis lösa upp i detta vatten för att sedan röra ner det i blandningen. Låter 2dl och 2msk agar agar rimligt? Vore tacksam för svar. Jag har inte köpt något anthaxacin. Måste man ha det i maten för att cikliderna ska få fina färger eller finns det andra faktorer som påverkar färgsättningen också. Känns att det är väl dyrt men verkar vara något som lovordas i folks blandningar?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Här är en film när jag gjorde räkmix.



    Anthaxacin främjar framförallt röda och gula färger.

    Jag har gått över från räkmix och kör vanliga foder. Gillar Hikari och Dr Bassler. Det känns som de är lika bra, nackdelen är att de är dyrare.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • PaulM
      • September 2023
      • 3

      #3
      Tack Christian ! Är Labdiochromis caeruleus och Chindongo socolofi allätare eller äter de mest vegetarisk föda ? Vet du hur många gram gelantinpåsarna innehåller? Är astaxanthinet i 10g påsar? Jättebra film! Tack så mycket. Jag tror jag ska lyckas nu. Har läst lite om att vissa fiskar kan få bukfel av räkmix. Är det något jag behöver oroa mig för? Jag fick höra att Hikaris pellets gjorde fiskarna för feta, men det beror väl på hur ofta och hur mycket mat de får.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Det som är tricket med Hikari är att blöta upp pellets innan man matar. Då får de i sig lagom mycket.

        Mbuna äter med övervikt åt det gröna.

        När det gäller gelantin så följer jag förpackningen.

        Tror Astachinet var i 10 g påsar. Du får prova dig fram där.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • PaulM
          • September 2023
          • 3

          #5
          Tack för all information Christian! Uppskattar verkligen din hjälp. Ska prova en ny omgång med räkmix i veckan. Väntar på att astraxathinet ska komma först.

          Kommentar

          Arbetssätt...