VF Palettciklid, bra eller dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Ursprungligen postat av drd
    Snygga firrar Nubi
    Tack! Jag är jätte nöjd med köpet De är jätte fina, framåt och honan skakar loss framför hanen, hon är inte blyg!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av Nubi
      hallåååå
      Berätta finns det Nigerian Yellow? och finns det Nigerian Red?
      Jag fattar ingenting....
      Någon som kan säga vad jag har för paletter?
      Ge mig ett namn
      Du har nog vad som i affärerna kallas "Nigeria Red". Om det finns nå´n "Nigeria Yellow" hänger väl helt på om det finns en gulaktig variant av P. taeniatus som kommer från Nigeria, och om nå´n i så fall har valt att kalla den just "Nigeria Yellow"

      Personligen tycker jag att populärnamnen på paletter (och rent allmänt) är rätt förvirrande, då P. taeniatus kallas för gul palett, men den är långt ifrån alltid gul, "Nigeria Red" är ju som sagt mest röd. Likadant är det med P. subocellatus, som på svenska kallas rödbukspalett, trots att P. pulcher (i alla fall vad jag kan se) har rödare buk. Gul palettciklid kan ju syfta på att honorna ofta är gulaktiga, men de är precis lika mycket lila.

      Och hur som helst så ska man inte blanda olika Pelvicachromisarter, eftersom de kan korsa sig, och mer än ett par är inte att rekommendera. Jag har två par av P. pulcher i varsitt akvarium, det ena paret är faktiskt av den så kallade dubbelröda varianten, där hela hanens undersida är röd, från munnen och bakåt. Det andra paret är av den vanliga varianten, förmodligen är det den som kallas gul (men inte gul palett, P. taeniatus). Förvirrande? Japp
      Senast redigerad av Shepard; 11 February 2010, 15:36.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ursprungligen postat av Ola paul
        Finns det VF GULA paletter?
        Är inte gula/guld palett ett handelsnamn på albino bara?

        Snälla rätta mig om jag har fel...

        Mvh Ola
        Gul palett är populärnamnet på P. taeniatus. Giuldpalett är däremot ett (rätt fånigt) populärnamn på albinoformen av P. pulcher. Varför inte sälja dem som just albinopalett istället? Jo, för att guldpalett låter tjusigare förmodligen Samma sak med t.ex guldancistrus.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Du har nog vad som i affärerna kallas "Nigeria Red". Om det finns nå´n "Nigeria Yellow" hänger väl helt på om det finns en gulaktig variant av P. taeniatus som kommer från Nigeria, och om nå´n i så fall har valt att kalla den just "Nigeria Yellow"

          Personligen tycker jag att populärnamnen på paletter (och rent allmänt) är rätt förvirrande, då P. taeniatus kallas för gul palett, men den är långt ifrån alltid gul, "Nigeria Red" är ju som sagt mest röd. Likadant är det med P. subocellatus, som på svenska kallas rödbukspalett, trots att P. pulcher (i alla fall vad jag kan se) har rödare buk. Gul palettciklid kan ju syfta på att honorna ofta är gulaktiga, men de är precis lika mycket lila.

          Och hur som helst så ska man inte blanda olika Pelvicachromisarter, eftersom de kan korsa sig, och mer än ett par är inte att rekommendera. Jag har två par av P. pulcher i varsitt akvarium, det ena paret är faktiskt av den så kallade dubbelröda varianten, där hela hanens undersida är röd, från munnen och bakåt. Det andra paret är av den vanliga varianten, förmodligen är det den som kallas gul (men inte gul palett, P. taeniatus). Förvirrande? Japp
          Förvirrad är bara förnamnet! *skratt*
          Skönt ialf att det finns folk som kan om dessa fiskar
          så ge mig nu ett namn, vad kan min heta *skratt*
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Tore och Svea?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Tore och Svea?
              BAAHAHAAHAHAHAAHA!!! Tore och SveaScoripulus
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ursprungligen postat av Nubi
                Förvirrad är bara förnamnet! *skratt*
                Skönt ialf att det finns folk som kan om dessa fiskar
                så ge mig nu ett namn, vad kan min heta *skratt*
                Har du köpt dem som "Nigeria Red" så är det förmodligen det. P. taeniatus är det i alla fall.

                Tore och Svea? Nja, Petra och Palle Palett är bättre tycker jag
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Har du köpt dem som "Nigeria Red" så är det förmodligen det. P. taeniatus är det i alla fall.

                  Tore och Svea? Nja, Petra och Palle Palett är bättre tycker jag
                  Tack Micke!
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #24
                    Hej, ville bara börja med å säga: "vilken intressant tråd".
                    Är enig med Micke, han kan sina grejjer!
                    Ja det kan va lite förvirrande med populärnamn och zoohandlarnas/grossisters "egna påhittade" namn på fisken. Men jo "nigeria red" tillhör den gula paletten dvs P. taeniatus. Det finns ett antal olika varianter av mer eller mindre alla Pelvicachromisarterna och det är lite av en djungel med alla namn och varianter. Det finns som sagt tex. två fiskar som brukar säljas i butikerna som P. sp. "redbelly" och P. sp. "superred" vilka jag tror dels rör sig om samma sort och dels redan är bestämda och eg. är varianter av P. pulcher.
                    Sen det faktum att olika arter har haft olika namn och fiskar ahar bytt namn och annat gör ju det hela inte direkt lättare.
                    Här är en liten sida om lite om historien bakom namnen på några av de vanligaste arterna och varianterna, en trevlig och personlig liten sida med fina bilder tycker jag, och bakom den står en av "veteranerna" på dessa fiskar.
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #25
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Hej, ville bara börja med å säga: "vilken intressant tråd".
                      Är enig med Micke, han kan sina grejjer!
                      Ja det kan va lite förvirrande med populärnamn och zoohandlarnas/grossisters "egna påhittade" namn på fisken. Men jo "nigeria red" tillhör den gula paletten dvs P. taeniatus. Det finns ett antal olika varianter av mer eller mindre alla Pelvicachromisarterna och det är lite av en djungel med alla namn och varianter. Det finns som sagt tex. två fiskar som brukar säljas i butikerna som P. sp. "redbelly" och P. sp. "superred" vilka jag tror dels rör sig om samma sort och dels redan är bestämda och eg. är varianter av P. pulcher.
                      Sen det faktum att olika arter har haft olika namn och fiskar ahar bytt namn och annat gör ju det hela inte direkt lättare.
                      Här är en liten sida om lite om historien bakom namnen på några av de vanligaste arterna och varianterna, en trevlig och personlig liten sida med fina bilder tycker jag, och bakom den står en av "veteranerna" på dessa fiskar.
                      http://www.lem.net/alf/westafr.htm

                      ooooooooo TACK!!! DD
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #26
                        No probs!
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #27
                          Ursprungligen postat av Rooster
                          No probs!
                          Så vad heter mina? Förutom Petra och Pelleciklider
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Rooster
                            • March 2006
                            • 1468

                            #28
                            Ja du är inte 100% men det är iaf P. taeniatus sen vilken variant det skulle vara är klurigare men de ser ut att kunna vara nigeria red och om du dessutom köpte dem under det namnet skulle jag tippa på att de är just det. (Men finns som sagt otaliga varianter särskilt av taeniatusen som dessutom liknar varandra mkt, plus att palettciklider har högst individunika utseenden lite som discus och OBzebror, så det är svårt... Kan förresten tillägga att taeniatus "moliwe men ffa "dehane" är mkt lika nigeria red tycker jag iaf)
                            Fish for Life!!!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Att den så kallade "dubbelröda" paletten är P. pulcher råder det ju inga tvivel om, eftersom hanarna ser precis ut som vanliga hanar, förutom att hela undersidan (under det svarta bandet) är röd, från munnen och bakåt.

                              Om ni vill kan ni ju följa länken "min zoon" längst ner, och gå in i albumet "Fiskar som jag har haft" där jag har några (mer eller mindre bra) bilder på olika palettsorter. Tror de P. taeniatus jag hade såldes som Moliwe, men är osäker, var ett antal år se´n nu.
                              Senast redigerad av Shepard; 12 February 2010, 13:09.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...