Mbunas sand..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lipari
    • March 2004
    • 248

    Mbunas sand..

    vad ska man ha till mbunas...??
    vilken storlek? 1 mm?
    gräver dem mykket?
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Du kan ha sand från 0,33mm (som jag har, Rådasand) eller upp till dryga millimetern.

    Det är väldigt olika på Mbunas hur mycket de gräver...en del gräver mycket (C. Afra) och en del inte alls (L. Caeruleus).

    Kommentar

    • Lipari
      • March 2004
      • 248

      #3
      kan man ha 1-3 millimeter ocså? =)

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Det är klart att man kan. Men jag tycker personligen att sand är betydligt snyggare och upplevs som bättre till Malawi och Tanganyika. De storlekar som du skriver nu blir lite mer grus...och inte sand.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          0,8-1,2 mm tycker jag är en ganska trevlig grovlek, men det går säkert bra med både finare och grövre också.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Nils och Alva
            • January 2004
            • 145

            #6
            Hade 3-6 mm innan, vilket var för grovt. Dels var det inte snyggt, dels hade dom lite svårt att gräva när de var tvugna att bära gruskornen ett och ett...
            Vi har nu bytat till korallsand som är väl upp till 1 mm ungefär. Det är snyggt, lättgrävt för fiskarna och dessutom kalkhaltigt. Nackdelen är att det är förhållandevis dyrt. Kostade oss 200 kr för 20-25 kg, och då var det riktigt billigt.

            Ang vilka som gräver kan jag säga att vi har Auratus och rödzebra, riktiga grävskopor båda två. Auratusen grävde ett hål som resulterade i en 3-4 cm hög hög utanför grottan på bara några timmar...
            Nils och/eller Alva
            -------------------------
            250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

            Kommentar

            • nynick
              • January 2004
              • 165

              #7
              Alla Mbunas graver, sen finns det viss som graver mindre an andra men det verkar vara mer beroende pa personlighet an ras. En kompis till mig har en Caeruleus hane som har gravt sonder hela hans planterade akvarium......trots att dom inte "ska" grava sa mycket. Kanske fisken inte hade last samma bok som agaren??

              Kommentar

              Arbetssätt...