Malawi lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lipari
    • March 2004
    • 248

    Malawi lysrör

    Jag har ett kar på 200 liter hur många lys rör ska jag ha?
    akvariumet är 50 cm hög..

    o jag ska ha Mbunas där..
  • champ
    • May 2003
    • 167

    #2
    i mitt 200L malawi har iaf jag 2 st... räcker gott och väl... speciellt om du som jag sätter på reflektorer
    Inte alltid jag har rätt... men oftast

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Det bästa är om du kan ha en dubbelramp fram och en enkelramp bak, på så vis kan du låta den bakre brinna lite längre så det blir en "skymning" för fiskarna. Dessutom kan du ju passa på att ha ett rör som är bra för eventuella växter i den bakre rampen, det gula sken som växterna behöver kommer att "balanseras" om du har två rätt blåa fram. Jag föreslår ett Aquarelle längst fram, ett Power-Glo i mitten samt ett Life-Glo (det nyaste heter New Life-Glo och är super för växter) längst bak. Tycker personligen om skenet från Life-Glo om man som sagt kombinerar med lite blåare rör. Ska du inte ha några växter alls kan du byta ut Life-Glo mot ett Aqua-Glo som ger fina färger åt fiskarna samtidigt som det bryter av så inte hela akvariet blir knallblått. Andra anser förmodligen att du "ska" skaffa helt andra rör, jag delger bara vad jag tycker vore snyggt och funktionellt och hur jag själv skulle ha gjort i ditt fall.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Lipari
        • March 2004
        • 248

        #4
        jag har köppt 3 lysrör, en fluora en marine-glo o en power-glo
        varje lysrör e på 20 watt..de blir alltså 60 w för 200 liter..e det inte för mykket?

        Kommentar

        • tep
          • March 2004
          • 77

          #5
          Har för mig att man till malawi och tang. skall ha så mycke ljus som möjligt. Solen lyser starkt där..
          Hade en gång ett tang. kar på 220L och till det hade jag ca 160w och fiskarna mådde prima.
          tep

          Kommentar

          • Lipari
            • March 2004
            • 248

            #6
            160 watt? hur många rör hadde du..o vilket watt va varje av dem på?

            Kommentar

            • sagen
              • November 2003
              • 29

              #7
              Funderar också på belysningen i akvariet.
              Är det någon som provat med spottar som komplement? Finns det? Ex för att få snygg strykbelysning längs stenar mm
              /adam
              360 liter, N livingstonii, johanni, socolofi (även albino).

              Kommentar

              • nynick
                • January 2004
                • 165

                #8
                Ju mer ljus ju mer alger o Mbunas alskar att ata alger, nar jag hade Mbunas anvande jag en liten dos akvarie vaxt godning for att fa algerna att frodas. Har du mycket grona alger i tanken sa far du sallan problem med soten eftersom dom ater sa mycket gront.

                Kommentar

                • Lipari
                  • March 2004
                  • 248

                  #9
                  okej yaoo

                  Kommentar

                  Arbetssätt...