Köns och aggresivitetstrubbel med lombardoi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils och Alva
    • January 2004
    • 145

    Köns och aggresivitetstrubbel med lombardoi

    Okej, från början köpte vi vad vi trode var (de var väldigt små) en hane och fem honor.
    efter ett tag visade sig en av honorna vara en hane, så nu var fördelningen 2-4. inte idealiskt, men det fick väl gå. och det gjorde det också. jättelänge. tills en av honorna hittades död, inga tecken på sjukdom eler förgiftning, alltså antar vi att hanarna (eller någon av de andra fiskran var ansvariga). fördelning 2-3. inte så bra det heller...
    en vecka senare går en annan hona samma öde till mötes, och i samma veva upptäcker vi att en andra honan har börjat färga om. nu står det alltså 3 - 1!

    vad ska amn nu göra. göra sig av med två hanar eller köpa JÄTTEMÅNGA honor med risken att hälften är hannar?
    Nils och/eller Alva
    -------------------------
    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco
  • sagen
    • November 2003
    • 29

    #2
    Köpte själv fem och alla verkar vara hannar!
    Ledarhannen är tuffast av alla i akvariet. Men han går inte åt någon speciellt hårt.

    Jag har alltså inget svar på din fråga. Funderar själv på hur jag ska göra. Byter zooaffärerna fiskar?
    /adam
    360 liter, N livingstonii, johanni, socolofi (även albino).

    Kommentar

    • Mcoist
      • May 2003
      • 296

      #3


      Lite frågor på din fråga.

      Hur stora i cm och hur gamla är dina fiskar?

      Hur stort akvarie lever dom i?

      Vad för andra fiskar har du tillsammans med dom?

      Har skälv lombardoi som jag odlar lite på där jag hade 2hanar och 4 honor vilket har funkat helt lysande hela tiden visst är hanarna agresiva men mest mot varandra hade ochså lite problem med mina innan dom blev fullvuxna då dom gick i ett för litet akvarie dom lugnade sig betydligt nu när dom går i ett 375liters kar.

      Man skall ochså veta att alla fiskarna är blå som små däremot brukar det gå att se vilka som är hanar i ganska liten storlek ofta redan från 4cm storlek på grund av färgskiftning mot gult.

      Däremot så kan man ha otur med att en fisk är blå som senare visar sig vara hannar.

      Man skall ochså veta att när fisken når vuxen older så färgar honorna ochså över mot gult ofta till nästan samma gula färg som hannarna så dom kan bli svåra att skilja åt. Så även gula fiskar är alltså honor. det säkraste sättet att se är att köpa fiskarna runt 6cm storlek då honorna bör vara blå och hannarna bör vara gula.

      Ofta blir det så att har du 3 hannar som du är oroad för så är det oftast inte honorna som får stryk utan den svagaste hannen. Har även kört med 2hanar på en hona vilket funkar ganska bra även om det inte är direkt optimalt ofta är det så att agresionen går åt mellan dom bägge hanarna.

      Har du akvarie på 375 liter eller uppot är 2+4 eller 2+6 en alldeles utmärkt kombination. Är akvariet mindre än 375 liter eller mindre än 1,5 Meter långt så är 1+4 eller 1+3 ett bättre alternativ.

      Lycka till!!
      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
      1st 540L som skall limmas och repareras.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • Nils och Alva
        • January 2004
        • 145

        #4
        Grejen var ju att vi trodde att vi hade 1+4, sen 2+3 osv.

        vi vet att fiskarna färgar om och så vidare, de är nu inte mer än 3-4 cm och alltså håller de på att färga om. saken är den att de är lika gamla men de har färgat ut olika snabbt.
        Nils och/eller Alva
        -------------------------
        250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

        Kommentar

        • Tascha
          • September 2002
          • 231

          #5
          Detta med svårigheten att se skillnad på könan vad gäller Malawiciklider är ju ett problem. Antingen så köper man ett gäng yngel och rensar sedan ut när dom vuxet upp eller så köper man vuxna fiskar redan från början. Visserligen så är vuxna fiskar dyrare men i längden så tror jag att man tjänar på att köpa vuxet.
          Sen håller jag inte med om att Lombardoier är extremt aggresiva.
          Har själva haft Lombardoier i många år tillsammans med Rödzebra och har aldrig haft problem. Nu är ju jag av den åsikten att det är bättre att ha lite för mycket fisk än att ha för lite. Fördelen med mycket fisk är att dom ges ej utrymme till att skaffa sig så stora revir samt att aggresiviteten fördelar sig på fler fiskar.

          /Roger

          Kommentar

          • Nils och Alva
            • January 2004
            • 145

            #6
            Nej, jätteaggresiva är de inte, men de har ändå lyckats ta dö på två honor, visserligen försvagade av sjukdom.

            och 25 som vi har på 250 liter, det är väl ändå rätt lagom, eller ska man ha fler?
            Nils och/eller Alva
            -------------------------
            250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

            Kommentar

            • Mcoist
              • May 2003
              • 296

              #7


              Så länge dom hålls ihop med andra tuffare mbunas är dom inte så aggresiva men jag tycker dom har en tendens till att slå på fiskar som är svagare.

              Tex auloncara och andra icke mbunas.

              Mina hannar har varit några riktiga pain in the ass fiskar även om dom inte direkt tagit död på några så håller dom låda i hela karet.
              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
              1st 540L som skall limmas och repareras.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              Arbetssätt...