malawi-21l-spotta?-yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anton J
    • March 2004
    • 40

    malawi-21l-spotta?-yngel?

    Hejsan!
    Om en malawi är i runt 3e veckan med yngel, går det bra att låta henne spotta i ett 21 liters? Eller känner hon sig inträngd och obekväm där? Det lilla karet är tomt för närvarande har lite sand och samma vatten som i stora.


    Vet att man kan ''trycka'' ut yngel ur hennes mun men hellre att hon föder på naturligt sätt själv än att jag hjälper henne.

    Tacksam för svar.

    /Anton
    /160 liters sällskap
  • Jonas.E
    • May 2003
    • 199

    #2
    släpp henne i 21literskaret, se bara till så att det inte blir dålig vattenkvalitet när hon släppt ynglen. Vilken art är det du har fått lek på?

    I vilket fall som helst så behöver du bara filter och täckglas i akvariet, ljuset skall helst vara dämpat så det räcker med det ljus som kommer ifrån rummet och från det andra akvariet.

    Man kan ju trycka ut ynglen (tömma säger man) men det är in get roligt, varken för dig eller fisken. Jag tömmer endast honor när det är far för deras liv att gå med yngel (t.ex. om de tuggar två perioder i rad och inte ätit upp sig, då kan de magra så mycket att de dör av utmattning).
    Mvh Jonas

    Mbuna Rocks

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Att släppa ner en vuxen hona i 21 liter kan gå illa... Jag skulle nog tömt henne. Det är hur lätt som helst och inte alls krångligt. Du håller henne med en hand och öppnar försiktigt munnen med ett gitarrplektrum eller nått annat lämpligt. Du skall absolut inte TRYCKA ut ynglen iallafall, då förstår jag att det kan vara obehagligt!!

      Fisken skall vara under vatten när du gör detta... Var försiktig!
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      Arbetssätt...