Ocellatus vs. Falciculla.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    Ocellatus vs. Falciculla.


    Har med sorg i hjärtat insett att jag nog måste göra mig av med antingen mina ocellatusar eller mine än så länge ensamme faciculla hane då Falcicullan ständigt jagar ocellatusarna...

    In för mitt beslut undrar jag litet: Vilka fiskar går bra att hålla med en faciculla? Dvs vilka fiskarn kommer han inte jaga livet ur?

    Vilken fisk är lättast att få till lek? Vore ju kul att få yngel någon gång?

    andra synpunkte som någon har ang. ena eller andra arten?
    Nina
  • matt.is
    • April 2003
    • 361

    #2
    Ocellatus och facicula borde gå att ha tillsammans.
    Hur ser inredningen i ditt akvarium ut. Hur stort är det.
    Ocellatusar brukar kunna hävda sig fint mot andra fiskar..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      akvariumet är på 150 liter med en fluval+4 pump. Det har än så länge engelsk sjösten, men jag skall byta till sand så fort jag får råd. Där bor en ocellatus hane med sina numera två honor. De har c:a 15 snäckor att "bo" i. Har som sagt även skaffat en falciculla hane nu. Han är än så länge ensam då han köptes som "udda" hane på akvarieleasing. Tänkte skaffa honor till honom snart, men eftersom det krånglat en massa nu så har jag väntat litet. Han bor under en akvariedekoration som ser ut som en liten grotta. I akvariet finn även 5 ganska stora stenar som jag placerat om i morse och lagt i mitten så att det bildas två små "kolonier" en med falciculla hanenes "grotta" och på andra sidan akvariumet occelatusarnas snäckor. Efter detta verkar ocelatusarna litet lugnare. Bara en hona står kvar i hörnan vid pumpen uppe vid ytan. Den andra honan och hanen har gömt sig. Ocellatus hanen har f.ö hållt sig gömd i sin snäcka sedan den nye "killen" flyttade in, och den nye kille jagar dem alla. Han verkar dock ha lugnat sig en smule nu sedan jag flyttade om bland stenarna...

      Har haft den nye fisken i c:a 1½ vecka nu, och ocellatusarna c:a 3 veckor.

      Kan inte komma på vad mer jag skal skriva, ställ gärna ledande frågor om det är något mer du skulle behöva veta...
      Nina

      Kommentar

      • Nina Falkestav
        • November 2002
        • 359

        #4
        Är det ingen som vet några tips eller knep? "Borde" det gå att hålla dessa fiskar i hop i ett 150 liters? Ocellatusarna gömmer sig fortfarande trots ommöblering. Hanen och ena honan ligger i varist snäckskal, andra honan står i hörnet vid pumpe, högt upp i akvariet =(

        Nina

        Kommentar

        • nynick
          • January 2004
          • 165

          #5
          Jag tror du har 3 alternativ.

          1. Kop en mindre tank o flytta snackisarna dit

          2. Lagg nagot stort i mitten som en naturlig revir grans...detta funkar ofta forvanansvart bra!

          3. Ha i mer fisk for att sprida ut aggressionerna o minska reviren. Se till att det ar nagot som kan sta emot, bara inget annat ur Prinsess blocket eftersom manga av dom garna korsar sig. Kanske ett par Tretocephalus? Jag har ett par Transcriptus som klarar mina Daffodils utan problem o utan att det nagonsin blir varre an hot beteende. Se bara till att vad du valjer ar nagot storre an Prinsessan. Eller kanske tillomed 2 par till beroende pa matten du har pa akvariet.

          Kommentar

          • Nina Falkestav
            • November 2002
            • 359

            #6
            Ah tack! Har ju funderingar på blå neon eller cylindircus, skulle gärna ha hästnosar oxå, men de skall ju vara en smula veka så det kanske inte vore någon bra idé...Tror du man vågar skaffa en hona till falciculla hanen oxå? Kann det få honor att lugna ner sig alternativt få någon annan att hacka litet på eller tar de över helt över och blir almänt oregerliga då? Tycker synd om ocisarna som det är nu...Hur menar du att lägga något stort som revirgräns? Har ett stenröse som höjer sig till c:a halva höjden av akvariumet på ett ställe, men falcicullan bara simmar runt det så är han inne på snäckisarnas "område". *Suck* att det skulle bli så svårt med ett ciklidkar... *snyft*
            Nina

            Kommentar

            • nynick
              • January 2004
              • 165

              #7
              Falciculan ar ju ganksa sa intereserad av ett stenrose sa det kanske ar fel grans....vad tycks om ett gang vallisnerior?? Dom har han inget intresse av alls och dom skymmer ju dessutom sikten till andra sidan. Jag tror inte att det kommer att funka med Bla Neon for att sprida agressionerna, jag skulle gissa att dom kommer att bli ignorerade totalt. Jag har Daffodils (lekte i morse forresten, forsta leken av detta par...tjohoooo) ihop med Bla Neon o det ar som om dom inte ens kan se varandra, men Falcicula ar ju atminstonne en liten smula annorlunda sa vem vet.

              Passa dig for Cylindricus, en slagskampe av oerhorda matt som funkar bast i ett art akvarium.

              Jag skulle verkligen rekommendera nagon mindre Julidochromis art, dom star sin grund utan att vara onodigt elaka eller forfolja nagon. Far dom bara sin grotta sa haller dom sig dar o gor inte livet surt for nagon som inte kommer for nara.

              Kommentar

              • Nina Falkestav
                • November 2002
                • 359

                #8
                Ah! jo har funderat på två marlieri förståss...Förutsatt att de får plats i karet...Har faktiskt även tittat på treocephalus då jag skulle vilja få in litet "färg" i akvariet...Undrar däremot om *de* skulle gå på occelatusarna och var elaka...usch vad svårt allting blev! Du har rätt med det där med grottorna, det är jag medveten om..Skulle helst inte vilja ha några växter i karet då jag vill göra det någorlunda "biotopriktigt" men å andra sidan har jag läst att det finns växter där oxå...och som åtminstone tillfällg revirgräns och aggressionsdämpare kan det nog faktiskt funka...Undrar om man kan sno litet vatten pest ur svärdbärarkaret och plantera i väntan på att helgen är över...
                Tror du förresten det är tillrådigt att skaffa en facicula hona till hanen eller kommer det bli ett dubbelt hel... för occelatusarna?
                Nina

                Kommentar

                • Nina Falkestav
                  • November 2002
                  • 359

                  #9
                  liten uppdatering: planterde i går kväll ner en del vatten pest i akvriet samt flyttade på "grottan". Det verkar ha gett den ända jagade ocellatusen tid att gömma sig i en snäcka, vilket gör mig ltet lugnare, men nu har jag en falciculla som är framme och tre occelatusar som helt sonika ligger i sina snäckor och vägrar komma fram...
                  Nina

                  Kommentar

                  • matt.is
                    • April 2003
                    • 361

                    #10
                    Friska ocellatusar skall inte behöva gömma sig i snäckorna för en
                    ensam princess-hane. Du kanske ska se över dina vattenvärden. Har hört att ocellatusar kan vara ganska känsliga mot "dåligt" vatten. - dock har jag inte erfarit detta själv. Vet inte vilken variant du har, men "gold" skulle vara något känsligare än "standard".
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                    Kommentar

                    • nynick
                      • January 2004
                      • 165

                      #11
                      Marlierin blir kanske lite stor, skulle du kunna tanka dig Ornatus, Dickfeldie eller Transcriptus istallet. Bade Dickfeldie och Transcriptus ar ju oerhort vackra, aven Ornatus ar ju hemskt fin om du lyckas hitta ett par som inte ar helt sonder odlade. Undrar ocksa om det skulle funka med ett par av en annan snacklekare, namligen Neolamprologus Meeli. Dom lar kunna sta emot din Prinsessa bra och sa lange du "planterar" deras snackor langt ifran Ocellatus hornan sa borde det ocksa funka. Jag har Meeli o Ocellatus ihop i ett ca 100 liters och det gar bra. Mina meelis (valdigt lattlekta o taliga) lekte for en vecka sen och Ocellatusarna for 3 dar sen och det har varit lite gnabb men inget allt for allvarligt.

                      Kommentar

                      • kepl_90
                        • January 2004
                        • 47

                        #12
                        Prinsessan är lätt att få yngel på.
                        Pontus akvariefisk och fiske

                        Kolla på min sida http://kalmar.pointclark.net/auf

                        Och www.freewebs.com/akvariefiskarna

                        Denna sida måste du kolla på http://www.yo.se/?r=7139

                        Kommentar

                        • Nina Falkestav
                          • November 2002
                          • 359

                          #13
                          Pontus: Vilka är de vita stora vackra fiskarna som syns på fotona på ditt Malawiakvarium?
                          Nina

                          Kommentar

                          Arbetssätt...