Någon som har en bra ide om fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marion
    • March 2004
    • 8

    Någon som har en bra ide om fisk?

    Ja mina paletter dör..ingen aning varför så jag undrar om någon kan rekomendera någon vacker ciklid(behöver inte vara afrikanska) att ha ihop med: Guppys(helt röda spadstjärt), Blackmollys, 4 pansarmalar, 2 sugmalar i ett 270 liters hörnakvarium med välvd framruta.

    Helst inte för stora..annars så kommer jag nog att göra om akvariet helt till "rev liknande" och ha golden där i..dom är fina..
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    jag skulle nog börja med att ta reda på VARFÖR palleterna dör för annars rä ju risken rätt överhängande att dom kommande fiskarna också dör.

    Dör dom av sjukdom? dåligt vatten? högålder? etc. etc.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Jo, jag får nog hålla med gosatta här. Om dina fiskar dör så är det nått som är fel. Då går man inte bara ut och köper nya och hoppas på det bästa. Många ciklider är lite känsligare och det kan vara därför de stryker med först.

      90% av alla dödsfall i akvarium är för att man slarvar. Byter du 30-50% varje eller åtminstone varannan vecka?

      Tänk efter innan du köper...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Svårt med afrikanska om du ska ha Black molly & guppy förresten.. men som sagt, ta reda på varför dom dör...

        Kommentar

        • nynick
          • January 2004
          • 165

          #5
          Du berattade inte hur manga Guppys o Black Molly du har i akvariet men om det inte ar fler an 10-15 sammanlagt sa lar det inte vara nagra problem med vatten byten. Med sa fa och sma fiskar i 270 liter vatten borde det racka med kanske 20% varannan vecka(om du inte har en massa vaxter som behover mineraler forstass).

          Eftersom manga nya guppy sorter ar ganska kansliga och borde do lattare an paletter sa undrar jag om du inte har ett ganska hart vatten, bade mollys o guppys gillar ju det o malar klarar det bra men inte palett ciklider. Allt detta ar forstass en gissning eftersom du inte gav sa mycket info men mitt rad skulle vara att kolla vatten vardena, bade Ph o hardhet. Om det ar for hart for paletter sa vore tex Sajica en bra o ganska snall ciklid som gillar samma vatten som Guppy. finns flera andra mindre central amerikaner som inte ar sa aggresiva men var forsiktig....en del ar nagot fruktansvarda.

          Kommentar

          • marion
            • March 2004
            • 8

            #6
            jo jag har tidigare frågat om det problemet men jag kan tänka mig att det är pga att paletterna kom ifrån ett hiskeligt nitrit fyllt akvarium från handlaren..jag tänkte förstås inte på att raka motsatsen "från rent till smutsigt" också kunde få fiskarna att dö.
            Men för hårt säger du..jag har prövat att köpa sånt där medel för kranvatten så att det blir vänligt och det gjorde jag några vattenbyten innan paletterna kom faktiskt. Jag tar och byter vatten 50% varje vecka och har grottor i form av kokosnöt och även tre riktigt stora rötter och växter som växer på rötterna och en bra blandning i gruset också. Nej jag lovar att jag har ett rent och friskt och pedantiskt skött akvarium det var därför jag blev så rädd när några paletter dog...
            men det är inte mer än 13 guppys/blackmolly och 2 sugmalar, 4 pansarmalar, och mycket. Ljust grovt grus blandat med mindre mörkt grus.
            Så där ja, några förslag på fisk då?? om jag måste kan jag lätt tänka mig att ta bort antingen guppy eller blackmollysen från karet

            Kommentar

            • nynick
              • January 2004
              • 165

              #7
              Hart vatten har ju oftast mycket hogre buffer an mjukt. Jag vet inte vad du menar med ett medel som gor "vanligt kranvatten", om ditt vatten ar mycket hart sa ar det svart att gora det mjukt, vanligast ar torv o RO vatten men det kommer ju inte dina mollys o guppies att gilla. Satsa pa en liten Central Amerikanare sa far du fisk som gillar samma hardhet o Ph.

              Kommentar

              • marion
                • March 2004
                • 8

                #8
                tack så mycket

                Kommentar

                Arbetssätt...