Yngelmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    Yngelmat

    Jag har en röd zebra som tuggar yngel. Hon kommer förmodligen spotta ut ganska snart, för hon har tuggat ganska länge. Men vad ska jag mata ynglena med när dom kommer ut? Matar dom andra firrarna med mörkbruna små runda pellets. Kan ynglena också äta dom? Eller ska jag köpa någon specialmat??

    Mvh
    Gustaf
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #2
    Jag har henne just nu i en yngelbehållare av finmaskigt nät i akvariet. Kan detta stressa henne eller bryr hon sig inte om att dom andra fiskarna stirrar på henne? Jag kan annars flytta över henne till en bunke med doppvärmare, pump och lite stenar??

    Mvh
    Gustaf

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tycker nog att antingen skall man flytta honan till ett "spottakvarium" eller låta henne gå kvar i akvariet. Nackdelen med ett spottakvarium är att honan riskerar att få stryk när hon flyttas tillbaka, nackdelen med att låta honan gå kvar är att få yngel klarar sig.
      Hur har du tänkt att ha ynglen efter att hon har "spottat".
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Du kan mata ynglen med skalad artemia eller flingfoder för yngel, som är väldigt smått. Ett annat toppen foder åt yngel är micromask. Men det hinner du troligen inte odla fram. Ha det i åtanke till framtida yngel. Googla micromask så finner du beskrivningar hur du går till väga. Sedan behöver du bara hitta en startkultur av micromask. Finns ofta på forum i annonspaket.

        Kommentar

        • Malawiman
          • October 2017
          • 83

          #5
          Jag hade tänkt att ha ynglena i yngelnätet tills dom har blivit lite större. Funkar det??

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Troligen inte, det är alldeles för litet och de kommer inte att klara sig så länge att de blir stora nog för att kunna släppas ut i akvariet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Malawiman
              • October 2017
              • 83

              #7
              Skulle det funka med en bunke som är ca 20l med filter,doppvärmare och lite sten??
              ​​​​

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Gör det enkelt. Ut på annonssidor och leta upp ett litet billigt akvarium med tillbehör. Helst med spongefilter (se länk från googlesök: https://www.google.se/search?q=Spong...=1509703163254 och luftpump. Och gör det omgående, så kanske du har en pytte liten chans att bakterietillväxten kan få något fäste i filtret genom att låta det vara i drift i akvariet där honan går idag. Sen kan du flytta över filtret, vatten och honan till yngelakvariet. Ända inredning är en liten stenhög där hona och sedermera yngel kan söka skydd. Googla yngelakvarium så får du mycket tips och idéer.
                Senast redigerad av ICC; 03 November 2017, 10:07.

                Kommentar

                • Malawiman
                  • October 2017
                  • 83

                  #9
                  Jag har ett 54l nånstans som läcker ca en dl i veckan. Kan jag bara lägga lite silikon på dom gamla fogarna eller måste jag ta bort all silikon först?

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Du har inte tid med att leta upp ditt 54l någonstans. Du har heller inte tid med att börja slarvlaga ditt 54l. Lägg pengarna på ordentliga fungerande grejor nu. Ditt 54l kan du laga i lugn och ro sen. Kolla på Youtube, sealing aquarium hur du ska gå till väga.

                    Kommentar

                    • Malawiman
                      • October 2017
                      • 83

                      #11
                      Problemet är att jag är 10 år och inte har råd med ett nytt akvarium. Men jag läste att man kunde använda baljor från IKEA??
                      ​​​​​​

                      Kommentar

                      • Malawiman
                        • October 2017
                        • 83

                        #12
                        Hon är nu i en ikea bunke på ca 40l

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #13
                          Lycka till! Hoppas hon fick med sig vatten från akvariet och ett filter med bakteriekultur och så..?
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Malawiman
                            • October 2017
                            • 83

                            #14
                            Japp det fick hon

                            Kommentar

                            • Malawiman
                              • October 2017
                              • 83

                              #15
                              Ungefär när brukar dom släppa ynglena??

                              ​​​​​

                              Kommentar

                              Arbetssätt...