Aulonocara akvarium, 160 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avkroken
    • December 2007
    • 8

    Aulonocara akvarium, 160 liter?

    Hej alla!
    Det är så att jag precis har startat upp ett 160 liters akvarium begagnat. Nu går det 4 koi som mellanlandar där i och drar igång det. Men när våren kommer så kommer det stå tomt.
    jag är intresserad av att ha de lite mindre varianterna av Alonocarorna i det. De som blir runt 10-12 cm. Nu några frågor som jag skulle bli glad om nån vill svara/tipsa om.

    1. Hur många kan jag ha i 160 liter. Skulle jag få välja så skulle jag vilja ha två varianter med en hane med två-tre damer var.

    2. Har ett innerfilter eheim 2012. Är det för klent? 570 l i timmen pumpar den. Filtermassan kanske är för liten?

    3. Går det att ha växter ihop med dessa fiskar. Skulle vilja ha lite för algernas skull. I nuläget går det iaf inte, karparna käkar allt.

    Mvh Claes
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ 2 arter borde funka men välj arter där honorna inte liknar varandra. 8-9 fiskar totalt av de mindre arterna är rätt OK
    2/ Tycker nog att pumpen har för liten effekt. Lite filtermassa kompenseras genom fler och större vattenbyten
    3/ Dom gräver inte så det borde funka växter som t.ex. vallisneria
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Avkroken
      • December 2007
      • 8

      #3
      Toppen, tack för svar! Hur menar du med att honorna inte liknar varandra? Mvh /claes

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Olika teckning, olika färger, olika kroppsform etc.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Avkroken
          • December 2007
          • 8

          #5
          Ok, tack då har jag lite fakta att gå på. En dum fråga jag tänkt på. Alltså om jag säg skulle ha en variant hane med 2-3 honor, går det att ha 2 andra hanar av annan variant utan att det blir "stridigheter"? Kommer de ensamma hanarna hålla revir även om de inte har potentiella parters? / Mvh Claes

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Du skall aldrig ha udda fiskar i akvariet - de korsar sig då med andra honor även om de inte ens liknar den egna honan.
            Däremot kan det ju vara snyggt att ha ett Aulonocara-akvarium med enbart hanar och då bråkar hanarna minimalt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Avkroken
              • December 2007
              • 8

              #7
              Alright! Tack så jättemycket för alla svar! Bild kommer senare i vår när det blir dax för inflyttning. / Mvh claes

              Kommentar

              Arbetssätt...