Fisklista till 450l Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

    Fisklista till 450l Mbuna

    Hallooj!

    Sitter och klurar ut passande mbunas till ett eventuellt malawikar och tänkte höra av er kunniga (skriker till malawifolket!*) om denna kombination skulle funka.
    Akvariet är 151 långt och 55 brett.

    Pseudotropheus sp. 'acei' 4x10
    Chindongo saulosi 4x 12
    Maingano 2x 10



    Totalt sett 42 fiskar.
    Kom gärna med egna synpunkter och förslag.

    Hörs!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet inte riktigt hur saulosi och maingano funkar ihop.
    Sedan hade jag inte varit rädd för att ha fler hanar.
    Varför inte också bryta mbunatrenden - kanske med en art Aulonocara och en haplis (kanske Scianochromis fryeri)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      #3
      Scianochromis fryeri var ju riktigt balla! Får klura lite mera... kan man t.ex. Ha Scianochromis fryeri, Aulonocara Baenschi och Hongi? Vilken ratio hane/honor är att rekommendera? Nu vart det svårt o bestämma sig

      Edit: Nu har jag surfat runt lite till o kommit på denna kombo: Fryeri, Stuartgranti och Protomelas taeniolatus. Funkar? (ush vilka fula fiskar )
      Senast redigerad av Gobi112; 22 December 2016, 17:02.

      Kommentar

      • Gobi112
        • December 2011
        • 229

        #4
        Nemen oj jäklar blandade ihop Copadichromis borleyi och Protomelas taeniolatus! Båda är rätt lika!, så frågan blir då, funkar Fryeri, Stuartgranti + Copadichromis borleyi?
        och hur många hanar/honor? Om någon har typ som en regel för vilka Afrikanska ciklider som passar med varandra vore det kul att lära sig hur man ska tänka liksom. Har förstått så mycket som att det finns olika grupper inom grupperna, o att man inte ska ha sådana som liknar varandra inom den gruppen, för att det finns risk för korsningar. Vilket borde betyda att mitt förslag här borde funka utan problem
        Hare gött!

        edit: faaaaaaaaaaaaan finns så jvl många coola fiskar! Nimbochromis polystigma är ju hur cool som helst! oj nej.....
        Senast redigerad av Gobi112; 22 December 2016, 22:49.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ja dom borde funka ihop.
          Av de stora arterna behöver man inte ha så många.
          Sedan vad gäller korsningar så kan ALLA Malawi korsa sig med varandra men som du skriver så är risken mindre om de inte liknar varandra (vilket dina inte gör) samt om man inte har singelfiskar i akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            #6
            Tack för info. Om man skulle inreda till dessa tre vi pratar om (Fryeri, Stuartgranti + Copadichromisborleyi), behöver de många gömställen och öppen simyta samtidigt? Antar att de inte ställs samma krav som på mbunas när det gäller grottor o liknande. + hur många honor/hanar är att rekommendera.
            GooodJuul på er allesammans!

            Kommentar

            Arbetssätt...