Varför vill inga ha viktorior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #16
    Jag har själv varit vid Viktoriasjön och sett att de vanliga fiskarna (de som fiskar, inte de som bli uppfiskade)själva badar och vadar och dyker i sjön, jag hade själv hört samma sak som Nynick innan, men efter att med egna ögon sett i vilken utsträckning folk ändå badar i Viktoriasjön ställer jag mig tveksam till hur ofta dessa parasiter förekommer.
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Offtopic: Var ligger Nol?
      Nol ligger strax norr om Göteborg.

      Vad gäller parasiten så antar jag att det är Bilharzia som ni pratar men eftersom den finns i stora delar av Afrika så lär knappast inte den vara orsaken till att just viktoriaciklider inte finns på marknaden.
      Bilharzia har snäckor som mellanvärd och är mycket väl dokumenterad.
      Att skriva sådant som "Mao kop aldrig vildfangade Victoria ciklider, manniskors liv satts i fara for att fa upp dom." blir därför minst sagt märkligt.
      Däremot spelar renheten i sjön en roll som jag skrev ovan.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • nynick
        • January 2004
        • 165

        #18
        Parasiten forekommer over hela afrika men ar sallsynt i de akta rift sjoarna och xtra vanlig i Victoria sjon. Finns knappt alls i vare sig Malawi eller Tanganyika. Kan val kanske bero pa att de ar sa annorlunda fran de flesta andra sjoar?? Jag har last ett flertal artiklar och hort fran folk som fangar fisk i Afrika. Ingen verkar vilja jobba i Victoria sjon for all ohyra som lever dar.

        Gott om folk dor arligen efter att ha dykt i Victoria sjon sa jag tycker inte att det ar nagot markligt med att saga att folk ska vara forsiktiga med vad deras pengar far andra att gora, andra som kanske inte har sa stort val. Angaende manniskor som badar dar sa kan det ju kanske vara sa att parasiten inte ar vanligt forekommande over hela sjon utan finns bara i vissa omradet, men dar gissar jag bara...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Den är sällsynt i Malawi- och Tanganyikasjön men den finns även där i de områden som ligger nära byar där det bor folk - dvs där de badar och tvättar sig.
          Sedan är det ju dessutom som så att de VF ciklider som fångats in i Viktoria-sjön inte har tagits upp av dykare (pga skuten i sjön som jag skrivit ett antal gånger) utan på annat sätt nät, mjärdar, mete tec. och att säga att man inte skall köpa VF Viktoriaciklider av anledningen att man vill skona befolkningen från Bilharzia blir då lite märkligt. Tvärtom hade det fångats mycket ciklider i sjön så hade det genererat stora inkomster till befolkninmgen och de hade haft råd att rena vattnet som rinnner ut i sjön.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Just svårigheten att fånga fisken i Victoria kan nog spela roll. Vattnet är som sagt skitigt, man har Bilharzian, och siktdjupet är dåligt == man kan inte dyka upp fisken. Fällor funkar, men man kan inte "plocka godsaker" med fällor, som man gör när man dyker upp fisken, utan man får ta vad som råkar simma in i fällan.

            Får hålla med Kjell om att det är tråkigt att det inte finns nån ekonomiskt betydande export av fisk från Viktoria som motvikt till de pengar nilabborre-fisket genererar.

            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #21
              Ni har missat att länka till www.haplochromis.org i den här tråden ser jag...
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              Arbetssätt...