Hjälp mina Paletter dör!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marion
    • March 2004
    • 8

    Hjälp mina Paletter dör!!!

    Jo jag har ett 270 liters akvarium med en mycket bra pump.Jag hade fjärilsciklider innan men dom dog??Jag vet att dom håller inte så värst länge och det kan ha varit vattnet!? Men dom här Paletterna ska ju vara tåliga och den personen som hade dom innan har inte ens hälften så fint och så bra växter och rent ocg snyggt som jag har?Plus att hon bor i samma stad som mig ju?
    Här kommer lite info:
    *Akvarium: 270 liter hörnakvarium med välvd framsida
    *Fiskar: 6 blackmolly, 12 Röda Guppy (mår kanon och föder), 3 pansarmalar, 2 sugmalar, och så då 6 (paletter men det är snart inga kvar)
    *Växter: Högbladiga stora svärdplantor där bak, nya skott och dvärgsvärd-plantor där fram. "dom där gröna tjockbladiga hårda korta växterna(väldigt vanliga i butik, dom får även en vit blomma ibland som också är hård), en sån där liten boll av alg-typ, 3 andra lågväxande typer som sprider sig ganska vilt med smala blad., sedan lite lekyta där uppe iform av ett område av andmat med lite andra flytväxter.
    *Inredning: Jag har 2 kokosnöts-skal till grottor som jag har kokat, 3 rötter som jag har dom tjockbladiga växterna på.
    *Sand: Ganska stora sandkorn med ljus färg blandat med mindre grus av mörkare typ.
    *Pump: Eheim Professional utomstående typ av stor kaliber.
    *Mat: Vanliga flingor(3 ggr om dagen fast lite) och en form av artemia som dom får ungefär en ggr varenda dag.

    jag har det verkligen prydligt och rent, ifall jag hade kamera skulle ni får se bevis. Jag använder inga spårämnen eller vitaminer eller gödsel.
    Jag undrar det kanske kan vara att pumpen har för starkt utblås men jag tycker jag har reglerat det, och jag har testat att minska!? Eller att jag behöver en syresten också, att dom inte får tillräckligt med luft!? Jag vet inte men snälla svara mig med stor precision...
    Tack på förhand, Fredrik
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Hej!

    Hur kollade du upp vattnet? PH/nitrit/nitrat och grejor? Rätt temperatur? De såg inte sjuka ut då de dog? Inga andra tecken på sjukdom?

    Ang utblåset / strömt vatten så brukar sånt aldrig "ha ihjäl" fiskar, utan bara få dem att kämpa lite extra mot strömmen

    Huruvida du hade rent spelar mindre roll, det som är viktigt är framförallt nitriten, men även PH och ev giftiga ämnen i vattnet kan ha påverkat negativt.

    Syresten behöver du nästan aldrig. Har du bara ett utblås som får ytan i rörelse så klarar sig fiskarna finfint på det

    Du verkar mata rätt så ofta ser jag?
    Jag matar mina med lite mat en gång / dag (iofs räkmix)

    Hur länge hade du haft fiskarna?

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Min kompis hade flera palettciklider och samtliga dog inom en kort tid (en vecka). Han hade ett 720 med fisksoppa och inga andra fiskar vart sjuka. De på zoo sa att det kunde vara en speciell sjukdom (tuberkulos tror jag de sa men jag låter det vara osagt) som just drabbade paletter. Jag råkade ut för att alla mina 15 guppies dog inom 4 dagar och ingen annan fisk vart ens sjuk. Inte mycket till råd men ändå.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Kusten
        • February 2004
        • 75

        #4
        Om din uppfattning är att du har "rent" kanske du skulle undersöka psykologiska orsaker i stället, kanske har de stressat varandra. Sex palettciklider tycker jag verkar ganska mycket med tanke på att de oftast har rätt stora revir. Eller så kanske det är några andra fiskar som bråkar. Och som sagt, hur såg de ut innan de dog, de kanske har fått nån sjukdom.

        Kommentar

        • marion
          • March 2004
          • 8

          #5
          njae, jag har 25 grader nu men hade 26 grader innan!? Men nej dom såg inte direkt sjuka ut alls, verkade ungefär som om dom kippade efter luft lite mer men inte mycket märkbart. Sen så simmade dem undan precis som fiskar brukar göra när det är dags..försöker skaffa sig ett ställe att lugnt slå sig ned på, för att vara ifred.
          Uhmm, men varken Guppy eller Blackmolly har haft några problem, inte någon mal heller!??
          Jag har även testa att köpa en sådan där flaska till nytt vatten som man kan köpa både i en "vanlig affär" men också i en akvariebutik. Men ingenting positivt utav det inte!!
          Jag har inte testat Nitrit/nitrat osv, eftersom min plånbok vill helst inte göra detta för att jag skulle kunna gå väldigt långt med att få dom att må bra igen..tyvärr inte ett öre att stoppa på det =(

          Jag vill så gärna att dom ska ha det bra bara..
          Om ingen vet så kanske ni kan föreställa mig några ndra vackra fiskar att ha i tillsammans med dom andra? Helst ciklider som är väldigt tåliga!!

          Kommentar

          • marion
            • March 2004
            • 8

            #6
            hoppas att ni hittar något gott svar killar/tjejer mina paletter väntar otåligt på att antingen dö/leva och frodas eller att bli utbytta

            Kommentar

            Arbetssätt...