Konstigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Konstigt

    Hej

    Mitt gula palettciklidpar är inne på sin andra kull yngel nu. Och de är inte aggressiva mot sina gamla yngel. Så långt allt väl. Men det konstiga är att honan inte får vara med och vakta de nya, utan han gör det själv. Om det blir så, brukar det inte då vara honan som motar bort hanen? Hur som helst så har han i alla fall låtit henne komma ut ur krukan nu. Det är för övrigt rena babyboomen i akvariet. Platyyngel till förbannelse, två kullar gula palettyngel, och ancistrusyngel.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • mz791117
    • December 2003
    • 62

    #2
    Mina gamla erfarenheter är att det är alltid hannen som kan jaga iväg honan, han är nästan alltid större också!
    Gör inget till värre än det är...

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=185026

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Ja, men honorna brukar vara de ettrigaste, har jag för mig. En vildfångad vanlig hona jag hade, dödade hanen efter leken.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ReggaeFisk
        • March 2004
        • 6

        #4
        Hej!

        Jag gar hört från en kompis att det är just hanen när det gäller palettciklider som tar hand om ynglen.

        MVH Martin

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Nja, de har egentligen föräldrafamilj, men ibland så blir äktenskapet lite stormigt, och då är det oftast hanen som får ge sig, har jag fattat det som. Hade som sagt en vildfångad hona som hade ihjäl hanen.

          MVH Micke.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Min svärson hade 2 par paletter och hanen i det ena paret var elak som tusan. Hans revir täckte i princip hela karet på 375 liter. Andra gången han fick ungar var svärsonen tvungen att dela på dom då hanen bet ihjäl den andra hanen. Den elaka hanen med hans hona fick vara i 100 l karet när de skulle få ungar. Där blev han så aggressiv när ynglena kommit så han bet ihjäl honan. Efter det fick den hanen åka till himmelriket.

            Det är väl mest vanligt att de är parvårdande om ynglena men jag har hört flera som endats hanen tar hand om barnen pga hanens griska humör.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            Arbetssätt...