Hybrid julidochromis - lamprologus brichardi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Hybrid julidochromis - lamprologus brichardi

    I slutet av 1970-talet (eler början av 1980-talet) hade någon Jullar (kommer ej ihåg art) och Prinsessor (eller möjligen enbart enstaka av ena eller båda arterna) i ett akvarium i Uppsala Akvarieförenings lokal. Driften till fortplantning blev för stor och en kull uppstod som såg ut som ett mellanting av Julle och Prinsessa. Dessa var tom fertila såvitt jag minns rätt och nästa generation blev ett spektrum av allt från typiska jullar till typiska prinsessor och allt däremellan.

    Vad som hände sen vet jag ej. Förhoppningsvis avslutades detta experiment. Men jag undrar nu om någon har liknande erfarenheter eller kommentaraer till detta (jag är inte ssk ciklidkompetent - håller mej till paletter med ngt decenniums mellanrum).

    /Erik
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har själv sett sådana korsningar ett par gånger genom årens lopp så det är väl inte helt ovanligt.
    Vad jag vet finns de dock inte i handeln (hoppas jag i alla fall).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Hur skall man då tolka detta? Dessa arter är ju tom placerade inom olika släkter. Fertila hybrider strider väl mot detta faktum.

      JJ Scheel använde ju hybridisering och deras ev fertilitet som ett av argumenten i diksussionen om släktskapet mellan olika arter (han använde även kromosomanalys, frontal scalation och hemoglobin elektroferes). På killisidan stuvar man ofta om släktnamnen. Ena dagen Aphyosemion, nästa dag är några Roloffia och när man återvänder till hobbyn har vissa blivit bakdaterade till Fundulopanchax (det är tur att en Gardneri är och förblir en Gardneri i alla fall).

      Förekommer inte liknande revisioner inom de endemiska tanganyika cikliderna och om inte så varför då egentligen...

      /Undrande Erik
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fertila hybrider strider väl mot detta faktum.
        Det är väl ett gammalt synsätt - hybrider kan mycket väl vara fertila (åtminstone i akvarium) och det är t.o.m. så att en del hybrider är lättare att odla på än renrasiga.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...