Har min tropheus buken????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Gerre
    • August 2003
    • 31

    Har min tropheus buken????

    Hjälp mig, please!

    En av mina 15st VF tropheusar står stilla och tittar in i hörnet (vid vattenytan). Ur analen hänger en tunn vit tråd. När man matar så flyger hon kring maten precis som de andra fiskarna men det går inte att avgöra om hon äter eller inte.

    Har matat försiktigt men fick för 2 veckor sedan rådet att mata upp fiskarna eftersom de var för tunna för att leka.

    Vad skall jag göra? Har min troffe fått buken?

    Hjälp mig please,
    Martin
    Panasonic värmepump
  • Christian Alfredsson

    • December 2001
    • 707

    #2
    Det kan mycket. Ofta är det så att en sjuk Troffe visar det genom dessa symtom. Ibland kan det vara annat.

    Ställ gärna frågan i Tropheus-tråden på www.ciklid.se. Jag tror du kan få lite mer svar då.
    ________________________
    Christian Alfredsson
    http://www.tropheus.info

    Kommentar

    • Martin_Gerre
      • August 2003
      • 31

      #3
      Bör man medicinera utifall att det är buken, så att inte andra fiskar blir smittade? Vad skall man i så fall använda?
      Panasonic värmepump

      Kommentar

      • nynick
        • January 2004
        • 165

        #4
        Vem gav dig radet att "mata upp" Tropheus?? Det finns gott 9om mediciner for soten o dyl emn det enklaste o ofta basta sattet ar att oka mangden vegetabilier i deras kost. Nar man val upptacker sjukdomen sa ar det ofta forsent. Den ar inte smittsam utan en total kolaps av fiskens matsmaltnings system och beror pa manga olika faktorer. Kosten samt en bakterie som finns i tarmen naturligt men som nu vaxer utan kontroll ar dom 2 vanligaste orsakerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...