Malawiciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjarne_bohman
    • February 2004
    • 3

Malawiciklider

Hej!
    Jag är i planeringsstadiet till att starta ett akvarium. Har tänkt mig något i storleksklassen 250-300 liter, i detta vill jag ha malawiciklider. Nu undrar jag:
    Kan man ha Gul Labidochromis (Labidochromis caeruleus) tillsammans med Azureus (Copadichromis azureus). Och hur många kan man ha i ett 300 liters kar? Man får så olika uppgifter hela tiden.
    Det vore jättekul om någon kunde ge svar...

//Björn
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

Vet ej om dem passar ihop men i ett 250-300L kar skulle du kunna 8-12 golden (Labidochromis caeruleus).

Hoppas att det hjälpte dig lite i alla fall.

Lycka Till med karet malawiciklider är ett bra val av alla ciklider.
    mvh David

Kommentar

• bjarne_bohman
      • February 2004
      • 3

Det har hjälpt. Tack så mycket David. Jag ser verkligen fram emot att köpa mitt akvarium, dessvärre kommer jag nog inte att ha råd förrän fram i höst någon gång (fattig student)... Men då har jag ju bara desto mer tid att lära mig... Jag kommer säkert att ställa mer frågor så småningom.

Ha det så bra!

/Björn

Kommentar

• kapatekk
        • July 2003
        • 133

Man brukar säga 1cm fisk /liter så du borde kunna ha 25-30 st golden i 300 l.
        Patrik Ek, Kiruna
        Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

• Qwerty
          • December 2003
          • 526

kapatekk är du dum det ä blir ju över befolkat jag har 23 mbunas i mitt 540 och tycker det är mycket :O
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Ursprungligen skickat av Qwerty
            kapatekk är du dum det ä blir ju över befolkat jag har 23 mbunas i mitt 540 och tycker det är mycket :O
            Läs reglerna för forumet. (personliga påhopp är inte tillåtna)

Till kapatekk, 25 stycken golden i ett 250 liters kar är alldeles för mycket. 10-12 stycken känns som en mer lagom siffra.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Qwerty
              • December 2003
              • 526

trop frog påhopp av dig med :P
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

Kommentar

• david elfving
                • August 2003
                • 404

Mbunas som golden är. Är ju en stim fisk men bör i ett 250-300L kar ej vara mer än 12st.
                Du kan ju ha 6 golden (2hanar och 4 honor) och 6 pindani/eller/4rödzebror.
                Det är en stor skillnad på vad man kan ha i ett 250L kar och ett 300L kar. Mitt tips är att du köper ett akvarium som är så stort som möjligt. Jag funderade på ett 250L-375L kar och det vart 375L då det passade bra till bänken och då pengarna (som tur var) klarade sig =)(fasten med nöd och näppe).
                Och nu i efterhand kan jag säga att jag är glad för att jag inte tog ett 250L kar.

Kör så långt pengarna räcker och om det får plats där hemma...

Lycka Till!
                mvh David

Kommentar

• kepl_90
                  • January 2004
                  • 47

JA 10-12 är lagom.

Eftersom Golden inte blir 1cm långa.
                  Pontus akvariefisk och fiske

Kolla på min sida http://kalmar.pointclark.net/auf

Och www.freewebs.com/akvariefiskarna

Denna sida måste du kolla på http://www.yo.se/?r=7139

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

1 cm/fisk per liter är en extremt dålig regel eftersom det oftast är så att en 10 centimeters fisk väger mycket mer än 10 en centimers fiskar - med andra ord behöver en 10 centimeters fisk mer utrymme än 10 en centimeters fiskar.
                    Sedan till frågan om hur många golden man kan ha i ett 300-liters så tycker jag ändå att du hamnar någorlunda rätt eftersom det är en liten malawi - ca. 20-25 st är väl rätt lagom. Jag får väl leva med att Qwerty anser mig vara dum när jag påstår det.

Jag tror nog också att kombinationen C.azureus och golden skulle funka i ett 300-liters, men de förstnämnda blir ju lite större och tar mer plats.
                    1+2 azuerus samt ca. 12-14 golden skulle nog funka bra.

Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• bjarne_bohman
                      • February 2004
                      • 3

Tack så mycket Kjell, Enligt vad jag har läst så tror jag också att det kommer bli en lyckad kombination, men det är skönt att höra det från annat håll också. Om jag bara får tag på ett hyfsat billigt akvarium så lutar det åt att jag vill ha ett lite större akvarium...
                      Ha det så bra tills vidare.

//Björn

Kommentar

• paletten
                        • January 2004
                        • 95

Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                        1 cm/fisk per liter är en extremt dålig regel eftersom det oftast är så att en 10 centimeters fisk väger mycket mer än 10 en centimers fiskar - med andra ord behöver en 10 centimeters fisk mer utrymme än 10 en centimeters fiskar.
                        Sedan till frågan om hur många golden man kan ha i ett 300-liters så tycker jag ändå att du hamnar någorlunda rätt eftersom det är en liten malawi - ca. 20-25 st är väl rätt lagom. Jag får väl leva med att Qwerty anser mig vara dum när jag påstår det.

Jag tror nog också att kombinationen C.azureus och golden skulle funka i ett 300-liters, men de förstnämnda blir ju lite större och tar mer plats.
                        1+2 azuerus samt ca. 12-14 golden skulle nog funka bra.

förlåt om jag skriver i fel ämnemen är tanganyika ål en skojjig fisk kan jag få tag i den någonstanns i gbg jag har nyss skaffat ett 540 L kar så jag vill gärna veta!?
                        112*multissar* kommer blåneon senare!

540L *lamprologus calvus black pearl*
                        *Neolamrologus Kiku Splendens*
                        *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

adda msn Gramse_one@hotmail.com

Kommentar

• supersunk
                          • January 2004
                          • 351

förlåt om jag skriver i fel ämnemen är tanganyika ål en skojjig fisk kan jag få tag i den någonstanns i gbg jag har nyss skaffat ett 540 L kar så jag vill gärna veta!?
                          Starta en ny tråd...
                          400: Jordätare (uppstartsfas)
                          50: Asien
                          25: kampfisk

Kommentar

Arbetssätt...