Kan jag ha dessa Malawi firrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    Kan jag ha dessa Malawi firrar?

    Är det helt fel att ha dessa firrar i mitt 93 L akvarium?
    Vilka fler cilider kan jag ha? 100L rekommenderas, men 93 är väl nära nog?

    MALAWI

    vetenskapligt namn:
    Labidochromis caeruleus "Kakusa"
    Handelsnamn:
    Golden labidochromis, gul labidochromis

    Vetenskapligt namn:
    Melanochromis joanjohnsonae
    Handelsnamn:
    Likomapärlan
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    #2
    Inget svar än... någon vet väl eller har en teori!? =)

    Är det bättre med få malawi i ett "litet" 93L akvarium eller bör det vara många? Jag har hört lite olika...

    mvh Micke

    Kommentar

    • peppelito
      • October 2003
      • 12

      #3
      Det är för litet, enligt mig i alla fall!

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Alldeles för litet. Om du har sett dessa fiskar i ett större kar så förstår du.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • MightyMike
          • January 2004
          • 100

          #5
          Ok... tack för era svar! Kan ni motivera varför? Jag vet inte mer om dem än vad som står att läsa. Och då ska ju 100L vara ok!

          Kanske har ni förslag på någon fin ciklid, helst malawi som jag kan ha! =)

          mvh Micke

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            • October 2003
            • 209

            #6
            Du kan inte ha en enda malawi i din burk!!
            Jag skulle satsa på nån liten snäcklekare från tanyanikasjön.
            Eller en dvärgciklid från sydamerika.
            Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • mats41
              • February 2004
              • 593

              #7
              Akvariet är i minsta laget malawi är munruvare och då behövs dubbelt så många honer som hanar,arterna är helt ok någon alonokara art funkar ochså 1+2.
              Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

              Kommentar

              • kapatekk
                • July 2003
                • 133

                #8
                Jag har 3 st golden och 3 st Melanochromis Johanni i ett 112 l. Det fungerar bra och jag får fullt med yngel.

                Nu håller jag på att göra iordning ett 222 l till dom. Men det har fungerat jätte bra i min 112 l, kör med 30 % vattenbyten varje vecka. Har ett rejält ytterfilter kombinerat med ett bottenfilter.

                Det viktiga är att dom har flera ställen att gömma sig i. Melanochromis hannen kan vara mycket dominerande.
                Patrik Ek, Kiruna
                Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                Kommentar

                • MightyMike
                  • January 2004
                  • 100

                  #9
                  Ok... jag har bestämt mig för Tanganyika ciklider. Några snäcklekare, prinsessan av burundi och den "cylindriska gula" fisken vars namn jag ej kommer ihåg. Så tack för era svar!

                  Hur ofta gör ni vattenbyten till era tanganyika firrar? 1 gång i veckan står det i min bok medans djuraffären gör en gång i månaden.
                  1 gång i månaden räcker fint och stressar fiskarna mindre påstår han och så har han gjort i alla år. Låter det ok? Låter ju bekvämt...

                  mvh Micke

                  Kommentar

                  • matzen
                    • February 2004
                    • 608

                    #10
                    30% vattenbyte en gång i veckan är ett måste om du skall bibehålla en bra vattenkvalité.
                    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                    Kommentar

                    • MightyMike
                      • January 2004
                      • 100

                      #11
                      Tycker alla att 30% i veckan är ett måste?

                      Det är ju ganska ofta det! Inte för att det gör mig något, men tänker på firrarna. De kanske vänjer sig?

                      Varför är zooaffärens ciklider så välmående och de byter 1 ggr i månaden? Allt de har är aquasafe...

                      jaja... tack snälla för era åsikter och tips!

                      Kommentar

                      • nynick
                        • January 2004
                        • 165

                        #12
                        Tycker nog ocksa att 30% i veckan ar ett minimum for alla Malawi o Tanganyikas. Dom gillar ju gott om mineraler odyl. i vattnet och dessa forbrukas ganska snabbt av fiskar, vaxter, alger, bakterier etc.... Om du ska byta en gang i manaden sa kan skillnaden pa gammalt o nytt vatten bli lite for stor, aven Ph vardet brukar ju borja sjunka i gammalt vatten. I en affar sa gar ju inte fiskarna sa lange sa det blir inte sa stora problem med mineral brist sa lange inte karet ar hemskt overbefolkat.

                        93 liter racker nog bra till Mbunas eftersom dom inte ar nagra lang simmare precis. Om du har bestamt dig for Tanganyikas sa se till att du far fisk som passar, dom kan ha lite "stora personligheter" emellan at och om du valjer Prinsessor sa kommer dom glatt att ta livet av allt nar dom borjar leka (hande i alla fall I mitt 90 liters)dom ar inte sa fridfulla o graciosa som dom ser ut namligen. Vill ocksa varna for en snack lekare som heter Ocellatus....en riktig liten mini Hitler.

                        Om jag far rekommendera sa tycker jag att ett par Neolamprologus brevis, ett par Neolamprologus Caudopunctatus samt ett par Julidochromis Transcriptus vore perfekt for din tank. Samtliga ar visserligen revir havdande men antingen inte sa farligt eller har ett valdigt litet revir.

                        Kommentar

                        • JR
                          • April 2003
                          • 2112

                          #13
                          vattenbyte varje vecka är en självklarhet för mig om jag vill att mina fiskar skall må bra...om jag har massa jobb & skola och rpkar snurra till det & missa vattenbyte (har 6 akvarium) så märks det...fiskarna är mycket piggare & "gladare" om man sköter det!
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...