Hur svårt kan det vara att spotta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Filifjonkan
    • February 2004
    • 12

    Hur svårt kan det vara att spotta??

    En av mina goldenhonor håller på och spottar, men jag undrar hur svårt det egentligen kan vara! Jag har henne i ett litet kar med ett gäng goldenyngel som är ca 3 veckor gamla. Idag konstaterade jag att det fanns 2 nya små yngel i karet men att hon fortfarande tuggade. Jag satte mig ner och tittade en bra stund och plötsligt "ploppade det ut" ett yngel ur munnen på henne. Detta var ca en timme sedan och jag har inte sett fler komma ut men det "kryllar" inne i munnen på henne. Hon beter sig annorlunda också, jagar de lite äldre ynglena och ser ut som om hon behöver "kräkas", hon "ulkar" liksom. Ska de bete sig så här? Jag trodde att de bara gapade stort när ynglena var redo och så kom de ut??? Ngn som vet ngt?? Tack på förhand!
    Terese
  • Filifjonkan
    • February 2004
    • 12

    #2
    Vet verkligen inte ngn ngt om detta???

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Ta bort de lite äldre ynglen så att hon får vara ifred. Då spottar hon, men deras instinkt är att inte spotta så länge de inte känner sig helt säkra på att det inte finns någon fara för ynglen.

      Kommentar

      • Filifjonkan
        • February 2004
        • 12

        #4
        Tack för tipset! Tyvärr vågar jag inte stoppa tillbaka ynglen i stora karet än för då blir de antagligen snabblunch för min största hanne... Bra att få reda på i alla fall. Vad skulle hända om hon rent teoretiskt aldrig fick ro, jag menar ynglen fortsätter väl växa i munnen på henne... till slut får de ju inte plats - eller äter hon upp dem då?

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Vanligen brukar de spotta till sist, men det händer att ynglen blir middag också. Det allra värsta är att hon blir väldigt stressad av situationen eftersom det är jobbigt med vuxna yngel i munnen som man hela tiden letar efter ett säkert ställe till.

          I naturen har yngel som flera veckor yngre än andra yngel på platsen mycket svårt att konkurrera om maten, så att släppa dem där är inte så klokt säger deras instinkter.

          Kommentar

          • Filifjonkan
            • February 2004
            • 12

            #6
            Ok, tack! Detta är numera en akademisk fråga, för jag blev orolig och "hjälpte" honan att spotta (enligt bruksanvisning på amerikansk (?) ciklidsida). Både honan och ynglen verkar må bra och jag hoppas bara att upplevelsen inte var alltför hemsk för min stackars hona! Hon är tillbaka i stora akvariet med de andra för jag var rädd att hon skulle äta upp alla yngel annars.

            Alltid intressant att få veta mer så jag är ändå tacksam för svaren!

            Hur gör andra med yngel? Man kan ju inte ha hur många yngelkar som helst... Är det ngn mer som har erfarenhet av att öppna munnen på honan och hjälpa henne spotta? Synpunkter? Tyckte själv att det kändes väl brutalt, men provade ändå som ngn slags sista utväg, och det gick ju bra...

            Kommentar

            • mattemia
              • February 2004
              • 10

              #7
              Hur gjorde du då?
              *en som inte fattar*

              Kommentar

              • Kid
                • February 2004
                • 183

                #8
                Jupp, skulle vara intressant att veta!?
                Har själv en rödzebra som ruvar!

                Föresten, hur ser era "yngelakvarium" ut när det gäller sand, växter, filter (vattenflöde) och gömställen.
                Mitt är ganska kargt och honan får smått panik när hon håvas in i denna. Kankse fler gömställen?

                mvh
                /Kid =)

                Kommentar

                • Filifjonkan
                  • February 2004
                  • 12

                  #9
                  Mitt yngelkar är ganska likt det stora fast i miniformat. Grus på botten, en ihålig "stock" i bränd lera att gömma sig i och relativt mkt växter, som jag tagit från stora akvariet. Pumpen är köpt för ändamålet och ska fungera enligt affären, verkar vara bra vattenflöde.

                  När jag hjälpte ut ynglen följde jag anvisningarna på den här länken: www.cichlid-forum.com/articles/stripping.php

                  Kommentar

                  • Kid
                    • February 2004
                    • 183

                    #10
                    Tackar för informationen! =)

                    Har nu stoppat i en stor sten, växt och gömställe.
                    Köpte den minsta eheim aquaball filtret till karet som är på knappt 20 liter.
                    Flödet ser ut att räcka. Oroar mig mest för om ynglena sugs in när de kommer ut är honans mun??! Någon som vet?

                    mvh
                    /Kid

                    Kommentar

                    • Slin
                      • January 2004
                      • 53

                      #11
                      Kid - Trä över en nylonstrumpa över filtret och fäst med gummiband. Låt den sitta där nån vecka tills ynglen är stora nog att inte sugas in, men du måste rengöra själva strumpan rätt ofta i och med att skiten fastnar på den.
                      Nu vet inte jag hur din pump ser ut, men själv har jag en ganska liten Crystal-pump i mitt yngelkar och det funkar då iaf.
                      Men testa kan man ju alltid göra...
                      Hoppas det hjälpte!

                      Kommentar

                      • Kid
                        • February 2004
                        • 183

                        #12
                        Bra idé Slin!
                        Ska prova!

                        Jag är rätt så ny när det gäller fisk/akvarie forum, men detta är absolut det bästa forumet!
                        Tack allihop och speciellt till Kjell som håller i forumet!

                        /Kid

                        Kommentar

                        • elinor
                          • February 2003
                          • 1323

                          #13
                          Jag har hjälpt våra malawisar på traven vid "förlossning"
                          Fångade upp honan, efter en stunds försiktigt jagande, i en håv. Redan där släppte hon några yngel, kanske av ren rädsla, vet inte. Tog honan direkt över i yngelkaret, fortfarande i håven, där jag mycket försiktigt pressade ungefär vid gälarna. Då öppnas munnen automatiskt. Förhoppningsvis sommar unglen ut men det är inte säker. De brukar ligga med stärten utåt. man kan återigen mycket försiktigt försöka "ruska" ut yngeln. jag vet att min beskrivning kanske låter hemsk men gör man det med varsam hans så är det okej. Våra honor har inte tagit skada, de ynglar på om och om igen så nu får ynglena bli naturlig mat i det stroa karet.
                          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                          Kommentar

                          Arbetssätt...