Vad är skillnaden på Palett vs gul Palettciklid ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svartlien1
    • January 2004
    • 64

    Vad är skillnaden på Palett vs gul Palettciklid ?

    Såg i en av trådarna en lycklig ägare av gul palettciklid yngel.
    Hur ser man skillnaden på dessa arter, är gul palett ovanlig ?
    Är det någon skillnad förutom färg teckningen på dessa arter?
    Har Paletter hemma och dessa liknar den gula varianten, och dessa har tidigare visat ett mycket starkt yngelvårdande beteende.
    I fiskaffären som inte verkar ha så bra koll så såldes de som palettciklid men priset va högt 100kr styck och inte för paret som på övriga platser i landet. Tacksam för svar.
    redhead
  • Ola paul
    • March 2003
    • 432

    #2
    Är det inte bara en albinoform av den ursprunga arten?
    Lika dant säger dom ju med Ancistrus-"Gold Ancistrus".

    Mvh Ola
    Ola Lindeberg.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

    Kommentar

    • svartlien1
      • January 2004
      • 64

      #3
      Hittade "Kumba Funge taeniatus" som jag tror är den som kallas för gul palettciklid. Den liknar den som jag har i mitt kar och den är inte albino. Kan det vara så att det är i stortsett samma fisk, men de lever på olika platser och får därför lite annan färgteckning. Funderingen är om gul är ovanlig eftersom den är så dyr på min affär ?
      redhead

      Kommentar

      • Bjarne
        • September 2002
        • 83

        #4
        Hei

        "Gul palettciklid" er et navn jeg har sett på Pelvicachromis taeniatus. Her er et bilde av min hane P. taeniatus "Kienke": http://www.diskusjonsforum.no/akvari...tid=3746&stc=1
        Mvh Bjarne

        www.aquadigital.net

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Palettciklid http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=7778&genusname=Pelvicachromi s&speciesname=pulcher

          Gul palettciklid: http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=8799&genusname=Pelvicachromi s&speciesname=taeniatus

          Två skilda arter. Gul palett (taeniatus) är inte en helt lätt fiska att hålla och odla.

          I naturen finns det två olika "hanmorfer" hos den vanliga palettcikliden (Röd och gul). Röda hanar håller harem eller så bildar de par. Gula hanar är satelliter som är tollererade av haremshållande hanar eller så bildar de par. Sedan finns det även lokal variation inom P. pulcher och P. taeniatus.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • svartlien1
            • January 2004
            • 64

            #6
            Tack för hjälpen, det är nog en vanlig palett som finns där hemma ändå. Bjarne vilken otroligt vacker firre den "gula paletten" samt hela din hemsida med vakra akvariebilder.
            redhead

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Jag fick en mejlfråga angående de två olika färgvarianterna hos vilda paletter. För det första så gissar jag på att systemet inte går se i ett akvarium av två orsaker:

              1. Akvariepaletter har korsats så den genetiska förutsättningen är förstörd.
              2. Akvarierna är på tok för små.

              Orsaken till att jag skrev det är att det är så fantastiskt intressant och att man faktiskt ser gula hanar ibland. Om dessa har något med de gula hanarna i naturen att göra har jag ingen aning om.

              Här är en liten text angående det hela. Akvarierna i studien var 4000 x 250 x 60 cm dvs. 6000liter. :

              Alternative male mating tactics in a cichlid, Pelvicachromis pulcher: A comparison of reproductive effort and success
              Martin E, Taborsky M
              BEHAVIORAL ECOLOGY AND SOCIOBIOLOGY
              41 (5): 311-319 NOV 1997

              Abstract:
              Pelvicachromis pulcher is a small African cichlid which breeds in holes. Males may either reproduce monogamously (pair males), polygynously (harem males), or be tolerated as helpers in a harem territory (satellite males). These helpers share in defence of the territory against conspecifics, heterospecific competitors and predators. There are two male colour morphs that are fixed for life and are apparently genetically determined. These differ in their potential mating strategy. Red morph males may become harem owners, while yellow morph males may become satellite males, and males of both morphs may alternatively pair up monogamously. We compared the reproductive effort and success of these three male reproductive strategies. Effort was measured as attack rates, time expenditure and the risk of being injured or killed when attacking competitors or predators of three sympatric fish species. Reproductive success was measured by observing how many eggs were fertilized by each male when this was possible, and by using genetic markers. The number of fry surviving to independence of parental care was used as a criterion of success. The reproductive success of harem males was 3.3 times higher than that of pair males and 7 times higher than that of the average satellite male. Dominant satellite males, however, were as successful as monogamous pair males, using the measure of fertilized eggs. To our knowledge, this has not been found previously in any fish species. Both harem and pair males had lower parental defence costs per sired offspring, however, than males using the alternative satellite tactic. Defence effort was significantly related to the risk of injury.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • mavve
                • August 2003
                • 283

                #8
                Här är en bild på min Pelvicachromis taeniatus, från Moliwe. Tyvärr går han ensam just nu, men det hoppas jag snart råda bot på.

                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=122045&gid=122049

                Kumba Funge, som tidigare nämnts i tråden, är annan lokal variant av taeniatus

                // Martin

                Kommentar

                • mavve
                  • August 2003
                  • 283

                  #9
                  Se även

                  http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=7901&LOPNR=5

                  och även med några bilder:

                  http://www.cichlidae.com/gallery/Pelvicachromis/taeniatus.html

                  // Martin

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Följande olika lokala varianter av P taenitus (Colormorph) har jag hittat i "Cichlids from West Africa" - Horst Link - Dr. Wolfgang Staeck och i "Mergus" Aquarium Atlas - Del 6:
                    Pelvicachromis taenitus "Bandevouri" 7 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Dehane" 7,5 m Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Kienke" 9 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Lobe Rot" 8 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Lobe" 8 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Lokoundje" 8,5 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Moliwe" 8 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Muyuka" 8,5 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Nange" 8 cm Kamerun
                    Pelvicachromis taenitus "Nigeria-Gelb" 9 cm Nigeria
                    Pelvicachromis taenitus "Nigeria-Grün" 9 cm Nigeri
                    Pelvicachromis taenitus "Nigeria-Rot" 9 cm Nigeria
                    Pelvicachromis taenitus "Wouri" 8 cm Kamerun
                    Det som skiljer dem åt är både färg och storlek.

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • mavve
                      • August 2003
                      • 283

                      #11
                      Är det en bra bok generellt? Tryckår? Engelsk?

                      // Martin

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #12
                        En av de bättre. Själv har jag bara lånat och läst den nya. Jag har den gamla och den är fortfarande mycket bra. Jag tror att den nya finns på engelska fortfarande, men surfa in på amazon.com och kolla.
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        Arbetssätt...