Skall man mata en tuggande hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishy
    • February 2004
    • 53

    Skall man mata en tuggande hona?

    En av mina halvvuxna Golden har börjat tugga. Jag har flyttat den till ett eget akvarium. Skall jag mata henne i övur huvud taget? Kan hon inte alls äta? Det kan ju dröja en 4 veckor!

    Det måste vara många som har erfarenheter... Tacksam för svar.
    VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Tramitochromis intermedius
    Glasmalar
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    De äter inget under tiden de tuggar. Låt gärna honan gå med ynglen en vecka extra för att få en chans att "lägga på sig lite". Finns risk att hon svälter annars om du har en väldigt leksugen hane.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • spaceace
      • February 2003
      • 257

      #3
      Den tuggande honan äter ingenting. Jag brukar låta dom gå kvar i akvariet drygt 2 veckor och sedan flytta henne, i yngelkaret får hon ingen mat.
      Min zoon
      Mitt fotogalleri

      Kommentar

      • Fishy
        • February 2004
        • 53

        #4
        Tack för snabbt svar. Alltid spännande första gången.

        Mvh

        Micke
        VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
        Labidocramis "Golden"
        Tramitochromis intermedius
        Glasmalar

        Kommentar

        • Fredrik H.
          • January 2002
          • 30

          #5
          Man ska absolut mata en tuggande hona. Hon äter kanske inte när du ser det men hon äter och behöver mat. Det är inte bara hon som behöver det dessutom, utan även hennes larver/yngel. Honan tar in små partiklar av de näringsrika ämnen som hon finner och en del av dessa förtärs av de yngel som hon bär i munhålan.

          Hur pass mycket detta sker varierar en del mellan de munruvande arter som jag har erfarenhet av. Hos Tropheus från Tanganyikasjön är det väldigt påtagligt och honan är ofta extra girig och slåss för att få tag i maten. Bland "Haplisarna" i Malawisjön är det enligt mina observationer ganska vanligt att den ruvande honan tar en och annan bit som glöms bort men aldrig att hon slåss om maten.

          "Utaka-gruppen" från Malawi har jag begränsad erfarenhet av men bland mina Copadichromis borleyi "Kadango" har jag faktiskt aldrig sett honan äta något alls.

          Om vi går över till mbunas gruppen så har jag märkt ett tydligt ätande hos de ruvande honorna hos både "golden", "rödzebra" och inte minst P. demasoni.

          Detta betyder inte alls att varesig yngel elle hona dör ifall de lämnas utan mat under ruvningsperioden utan bara att du absolut ska mata. Det är dock viktigt att det inte blir några matrester över på botten så mata försiktigt.

          mvh,
          mvh,
          Fredrik H.
          www.thecichlidgallery.com

          Kommentar

          • Fishy
            • February 2004
            • 53

            #6
            Ok, känns rimligare. Tack

            Mvh
            /Micke
            VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Tramitochromis intermedius
            Glasmalar

            Kommentar

            Arbetssätt...