Palettcikliders yngelvård.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    Palettcikliders yngelvård.

    mina palettciklider lekte för några veckor sen och nu helgen bytte jag vatten för första gången.
    efter det så hände det nånting med föräldrarnas yngelvård.
    hannen får inte komma nära ynglen för honan.
    en gång såg jag att hannen spärrade upp sig och skrämde bort honan och då tog han och åt upp ett yngel.
    varför har det blivit så här?
    vad det något som hände när jag bytte vatten?
  • Fishy
    • February 2004
    • 53

    #2
    Mina Palettciklider har ynglat två gånger. Ena gången klarade sig ingen, andra gången klarade sig ett 40tal. Skillnaden var att jag tog bort hannen...

    Själva vattenbytet gör dem nog bara mer aktiva snarare än att skapa nya beteenden.
    VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Tramitochromis intermedius
    Glasmalar

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      Hej !
      Mina paletter lekte oxå för ett tag sedan, men jag har inte sett några yngel. Äggen kläcktes väl för ett par dagar sedan. Jag kunde se äggen, men nu syns de inte längre så antar att de kläckts. Hur länge tar det innan de är av med gulesäcken ? tills de är frisimmande?

      Mvh Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • Dutten
        • December 2003
        • 183

        #4
        Ursprungligen skickat av Quartex
        Hej !
        Mina paletter lekte oxå för ett tag sedan, men jag har inte sett några yngel. Äggen kläcktes väl för ett par dagar sedan. Jag kunde se äggen, men nu syns de inte längre så antar att de kläckts. Hur länge tar det innan de är av med gulesäcken ? tills de är frisimmande?

        Mvh Jesper
        de simmar nåra dar efter att dom kläckts..

        Kommentar

        • Dutten
          • December 2003
          • 183

          #5
          Ursprungligen skickat av Fishy
          Mina Palettciklider har ynglat två gånger. Ena gången klarade sig ingen, andra gången klarade sig ett 40tal. Skillnaden var att jag tog bort hannen...

          Själva vattenbytet gör dem nog bara mer aktiva snarare än att skapa nya beteenden.
          på vilket sätt blir dom mer aktiva?
          har dina lekt i ett leksakvarium eller i sällskapsakvariet?

          Kommentar

          • Fishy
            • February 2004
            • 53

            #6
            Mina lekte i ett sällskapsakvarium. Och med aktivitet menar jag bara att de blir lite piggare och mer intresserade av varandra i både kärlek och hat när vattnet byts.
            VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Tramitochromis intermedius
            Glasmalar

            Kommentar

            • Dutten
              • December 2003
              • 183

              #7
              så det kan ha varit så att han tappade intresset när jag bytte vatten?
              kommer dom att leka igen?

              Kommentar

              • Dutten
                • December 2003
                • 183

                #8
                ingen mer som kan hjälpa mig?

                Kommentar

                • Patrik_Tq
                  • November 2003
                  • 674

                  #9
                  Jag har då bytt vatten hos mina som har yngel och det var ingen fara.
                  Gold? Sånt har jag bara i bilen

                  www.audis3.se

                  Kommentar

                  • Dutten
                    • December 2003
                    • 183

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Patrik_Tq
                    Jag har då bytt vatten hos mina som har yngel och det var ingen fara.
                    vad kan det då bero på att hannen blev så konstig när jag bytt vatten?
                    nu jagar honan bort hannen hela tiden och det är inte många yngel kvar. kommer dom att leka igen?

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Fråga: vad kan det då bero på att hannen blev så konstig när jag bytt vatten?
                      Svar: Det är vanligt, särskilt hos förstagångsföräldrar och miljöförändring. Hos vissa par är det omöjligt att byta vatten när de har yngel. Jag skulle kunna skriva ett mycket långt svar, men det korta svaret är att hanen "tjänar" mer på att avbryta yngelvården och börja om med samma eller en annan hona än vad honan gör. Därav konflikten. Generellt sett så är paöetter bra föräldrar så jag tycker inte att du ska oroa dig. Det kommer troligen funka nästa gång.

                      Fråga: nu jagar honan bort hannen hela tiden och det är inte många yngel kvar.
                      Svar: Parbanden har brutits av någon orsak. Därför jagar han honan. Sedan måste man hela tiden ha i bakhuvudet att akvariet är en extrem miljö. På sitt sätt mer extrem än såpan "Big Brother"

                      Fråga: kommer dom att leka igen?
                      Svar: Det är jag övertygad om. Det som skulle kunna hindra det är ett extremt litet akvarium (och honans död).
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • Dutten
                        • December 2003
                        • 183

                        #12
                        okej..
                        då kanske jag ska ta det förskitigt med vattenbyten till nästa kull.

                        Kommentar

                        • matt.is
                          • April 2003
                          • 361

                          #13
                          "Mina Palettciklider har ynglat två gånger. Ena gången klarade sig ingen, andra gången klarade sig ett 40tal. Skillnaden var att jag tog bort hannen..."

                          Här får man vara lite försiktig. Är honan fortfarande väldigt agressiv, när man släpper tillbaka hanen, finns det en risk att hon dödar honom (om akvariet är alltför litet vill säga) - det fick jag erfara, och då hade det ändå gått ganska lång tid sen de senast sågs.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                          Kommentar

                          Arbetssätt...