Fossorochromis Rostratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Fossorochromis Rostratus

    Jag undrar om fossorochromis rostratus går att ha tillsammans med mbunas. Dom blir visserligen stora. Men är dom lugna och snälla borde det inte vara några problem. Dom skulle i såna fall få gå med ett 30-tal mbunas i ett 720-liters akvarium
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Hej.

    Jag har Rostratus (2st tyvärr) i ett 720L med ungefär 15 st mbunas.Det funkar bra hittills. Mina Rostratus är ca 10-12 cm och mina Mbunas är 5-10
    Huruvida detta funkar då de blir äldre vet jag inte, men såvitt jag vet så är inte Rostratus någon fiskätare, utan en "smådjur-på-botten"-ätare. Kanske några pyttefiskar kan råka slukas, men inga fullvuxna =)

    Det är vad jag har hört.

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Mindre mbunas lär bli uppätna.
      Såg förövrigt en gång en grotesk jätthane av denna art - fisken var ca. 70-80 cm lång och gick ensam i ett stort akvarium.
      Släppte man ner en 40 cm pacu till hanen så var pacun slaktad inom 30 sekunder - detta var något av det mest groteska jag sett i fiskväg.
      Nåväl detta jätteexemplar var det nog något hormonfel på eftersom den var så stor.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • mb
        • November 2003
        • 13

        #4
        Jag såg i Sandby ciklid affär ett Rostratus par honan var 20 cm och hanen var minst 25cm. dom gick tillsaman med olika malawi dom minnsta 5cm. jag såg att hanen jagade, men inte åt upp dom.

        Kommentar

        Arbetssätt...