Golden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fnurpis
    • February 2004
    • 7

    Golden??

    Hejsan!
    Ska starta upp ett 105 liters akvarium och vill gärna ha malawiciklider i det. Är det då Golden som passar bäst? Kan man en hane och tre honor då? Vill gärna ha nån mer fisk (helst ingen mal), vad kan man ha då? Många frågor blev det! :-)
  • hampe_90
    • December 2003
    • 101

    #2
    Jag tror de skulle funka bra.Jag skulle haft dem med hongi.

    Kommentar

    • coyote72
      • February 2004
      • 11

      #3
      Det är väldigt svårt att se skilnaden på hanar och honor när det gäller "golden" när du köper dom kan du lika gärna få tre hanar och en hona tyvär
      [______] 220l Malawi Ciklider
      [____]105l Dalmartinermolly,tetror,guppy,svärdbärare
      [____] 102l Malawi uppväxts kar
      [___]75l Malawi yngel
      [__] 17l Karantän
      Tjing Coyote72

      Kommentar

      • malawi cikliden
        • December 2003
        • 117

        #4
        annars kan du ha golden med demasoni om du vill.. golden är väldigt lätta att få yngel med!!! har båda mina honor har munnarna fulla med yngel demasoni är tyvär lite svårare att få yngel med. annars lkan du ha PS.Pindani och de kan du ha i ett par också.. eller kanske aloncara om du gillar dom fast dom har jag inte så mycke kunskap om...eller så tror jag att du kan ha Johanni fastr jag är inte säker kanske för litet kar..

        50L--->yngel
        112--->tomt
        220--->malawi'
        från:ToM
        malawi cikliden

        Kommentar

        • apan_ola
          • March 2003
          • 280

          #5
          Jag som trodde mitt 160 liters var för smått för malawi ciklider?
          160 liters sällskap

          Kommentar

          • Jonas.E
            • May 2003
            • 199

            #6
            Goldens KAN gå att ha i ett 105 liters. Räkna dock med att du behöver köpa ett nytt akvarium efter ett - ett och ett halvt år. Det kommer du troligtvis att vilja ändå eftersom det är sådana underbara fiskar

            I ett 105 liters skulle jag satasa på 6 Goldens och kanske en trio (1 hanne och två honor) Aulonocara stuartgranti. Köp alla som ungdjur i stoleken 5-7cm så ser du vilka som är hannar och honor hos aulonocarorna. Golden är dock mycket svårare att se skillnad på, här kan dock ett tips vara att köpa den hanne som dominerar i akvariet och sedan satsa på fiskar som är aningen mindre än honom och som inte färgar så svart på fenorna.

            Detta skall du dock endast genomföra om du har planerat att köpa ett nytt akvarium inom ett - ett och ett halvt år.
            Mvh Jonas

            Mbuna Rocks

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              105 är nog lite väl litet för golden egentligen, även om jag tror det skulle fungera. Fler fiskar än fyra avråder jag dock absolut ifrån, möjligen någon algätare, tex ancistrus. (köp större kar! )
              Lycka till!
              Martin
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • Fnurpis
                • February 2004
                • 7

                #8
                Tack för alla svar! :-) Om jag då köper några golden och sen om ca ett år köper ett större akvarium går det då att köpa andra malawi som tex rödzebra, koboltzebra el blågul malawi och ha dem tillsammans??

                Kommentar

                Arbetssätt...