Tropheus-filé..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    • February 2004
    • 46

    Tropheus-filé..?

    Hejsan!

    Här kommer en fråga som jag redan kört på ciklid.se men som jag nu också skulle vilja ha synpunkter på från Zoopets medlemmar.

    Joo... jag tänkte starta upp ett tanganyika-kar på 720 L. Självklart vill jag ha ett gäng troffar men jag skulle även vilja stoppa i några frontosor.

    Har dock hört från ett par håll att om man gör det så blir det ofta så att troffarna får agera OTROOLIGT dyra snacks åt frontosorna... Å det skulle ju inte vara speciellt kul...

    Är det någon som har tråkiga erfarenheter av detta eller är det bara överdrivna skrönor?
    Ha det!
    "pacta sunt servanda"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

    /Magnus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Själv har jag säkert genom åren "matat" mina frontosor med troffar för mer än 50.000 kronor.
    Det är en upplevelse att se troffe-stjärten på en 13 cm VF regnbågsmoorii sticka ut ur munnen på frontosan när man kommer kollar in i akvariet på morgonen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gwendly
      • April 2003
      • 264

      #3
      Sen ar ju troffar mkt mer aktiva an frontosor,och har helt andra behov av foder. Frontosorna vill ha protinrikt och troffarna vill ha spirulina. Att troffarna ar mkt aktiva kan resultera att frontosorna inte far i sig tillrackligt med mat och darmed vaxer annu langsammare. Sa personligen tycker jag det ar en dalig ide aven om frontosorna inte skulle ata upp troffarna
      Besök ASW och CCA's hemsidor

      www.asw.ca
      www.cichlidae.ca

      Kommentar

      • surfer
        • November 2003
        • 185

        #4
        50 000 kronor.
        Det är alltså en lika dum idé att hålla troffar tillsammans med neolamprologusar, altolamprologusar, och lamprologusar? Med tanke på olika behov av foder och så vidare. Om jag skulle slänga ner en troffe familj i mitt kar med sistnämnda arter. Hur passar de ihop? SKulle troffarna äta även det foder som är till för lamprolgusarna, och därmed dö? Och vice versa. Oh my god. Hjälp..

        Kommentar

        • nynick
          • January 2004
          • 165

          #5
          Blanda aldrig Tropheus men arter som vill ha protein rikt foder, slutar ofta med soten eftersom dom garna ater allt du slanger ner i karet.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            SKulle troffarna äta även det foder som är till för lamprolgusarna, och därmed dö? Och vice versa.
            Har man Tropheus i akvariet så kan man enbart mata med foder som är anpassat för dom.
            Men många andra fiskar klarar sig hyfsat på en "tropheus-diet".
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • surfer
              • November 2003
              • 185

              #7
              Burrrr..
              Tack. Tropheus "diet" är ganska dyr att köpa va?

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                Ursprungligen skickat av surfer
                Burrrr..
                Tack. Tropheus "diet" är ganska dyr att köpa va?
                inte dyrar än annan fiskmat. Räkmix med stor del grönt. Finns massor med recept på egen mix om du söker...
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                Arbetssätt...