Frontosa i tuggartagen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    Frontosa i tuggartagen..

    Hejsan!

    Min 10 cms hona upptäckte jag idag att hon för första gången börjat tugga, hon har munnen full av ägg och ville därför inte äta av maten, åt inget igår heller..

    Nu när jag upptäckte att hon tuggar så undrar jag naturligtvis, är det vanligt att de får livsdugliga yngel första gången och finns det nått man kan göra för att underlätta avyngling? som att flytta honan tex. och _när_ ska man göra det isf? Ska man flytta tillbaka honan så fort hon spottat isf? =)

    Hur stor hump under hakan har de innan de spottar? hur länge har hon gått såhär och jag inte märkt? =)

    kort och gott berätta om era erfarenheter av tuggande!
    Tack ¨på förhand!

    //mvh Rymdis
  • Gwendly
    • April 2003
    • 264

    #2
    Ar du saker pa att din hona verkligen har agg och inte bara luft? det ar ganska vanligt att frontosor "tuggar" for att slippa bli jagade av hannarna. Tycker namligen att 10 cm latar lite val tidigt, men det ar iofs inte omojligt.

    Personligen tycker jag att det verkar lattast att "strippa" honan fran aggen om nu hon skulle ha sadana och sen kora aggen i en tumlare. En god van till mig, Spencer Jack, som ar valdigt duktig med Frontosor kor alltid med den har metoden. Det gor aven att honan kan borja ata igen tidigare och da ocksa yngla igen tidigare.
    Besök ASW och CCA's hemsidor

    www.asw.ca
    www.cichlidae.ca

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Att föda upp yngel artificiellt tror jag inte på, för det förstör nog avkommans förmåga att sköta sina egna yngel, eftersom de inte fått lära sig att sköta om dem av sina egna föräldrar. Och så tror jag honorna blir onödigt stressade av att man tvingar dem att spotta. Och det är ju inte meningen att de ska leka snart igen. Det kan nog förkorta livslängden på dem, och hämma dem i växten, för det går åt mer energi till att leka än till att växa. Så jag skulle göra som jag gjorde med min vildfångade tuppkamshona, flytta honan till ett eget akvarium.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Rymdis
        • December 2003
        • 67

        #4
        Gwendly: jo jag såg när hon hade munnen lite öppen att det dansar runt runda saker i munnen på henne.. och jo jag tycker oxå hon verkar för liten/ung, men vi får väl se om det blir nått..

        då kanske det blir att gå och titta på akvarium idag! *Yeyy!* om inte annat kanske jag behöver ett akvarium till mina prinsessyngel sen..

        Kommentar

        Arbetssätt...