haplochromis??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Binny
    • September 2002
    • 30

    haplochromis??

    Hej.
    Köpte en malawi som har namnet Haplochromis sp.ch.44. Har den något annat namn förr jag hittar den inte någon stellen??
    Binny
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns ingen malawiciklid som ingår i släktet Haplochromis utan vad du köpt är en Viktoriaciklid.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Binny
      • September 2002
      • 30

      #3
      kan jag ha den med malawi???

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Visst kan man det, det är väl som att äta glass och ketchup ihop - nåt känns fel, men visst kan man
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • david elfving
          • August 2003
          • 404

          #5
          Kjell ni har ju själva på zoopet på FISKAR. SÖK-MOTORN. malawi-haplochromis
          Det MÅSTE ju betydda att det är en malawi.
          Jag har själv en hinderi red empress som är en haplochromis alltså en malawi.
          mvh David

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kjell ni har ju själva på zoopet på FISKAR. SÖK-MOTORN. malawi-haplochromis
            Det MÅSTE ju betydda att det är en malawi.
            Jag har själv en hinderi red empress som är en haplochromis alltså en malawi.
            Så här står det i Fiskgrupper-Allmän info "Ciklider-Malawi-Haplochromis"

            "Den kan kanske verka lite märkligt att kalla en grupp för "Haplochromis" eftersom inte en enda art som ingår i denna grupp tillhör släktet Haplochromis. Representanter för släktet Haplochromis hittar man idag i Viktoria-sjön i Afrika och inte i Malawisjön.
            Trots detta har vi döpt denna grupp till "Haplochromis". Anledningen är helt enkelt att när malawiciklider började bli vanliga i hobbyn fanns det mängder av arter som var inplacerade i släktet Haplochromis. Allt efterhand som kunskapen om dessa ciklider har ökat och många nya vetenskapliga rön har gjorts har de olika "Haplisarna" delats upp i flera olika släkten och idag finns det inte längre några "Haplisar" kvar i Malawisjön. Många kallar dem dock fortfarande för Haplochromis och man ser fortfarande en del akvarieaffärer som säljer dem under detta namn, vilket alltså är fel."
            Klart som korvspad, eller hur. Din Hinderi ingår alltså numera i släktet Protomelas och inte i släktet Haplochromis och denna namnändring ägde rum för ca. 15 år sedan så man kan ju tycka att affärerna borde ha lärt sig vid detta laget.
            Sedan vad gäller Ch.44 så vet jag att det är en Viktoria efetrsaom jag sett den i handeln och på foton i diverse akvarietidskrifter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • david elfving
              • August 2003
              • 404

              #7
              Okey...

              Varför ändrar ni inte så att det blir malawi-protomelas.
              Eller finns den i malawi-övriga, och i så fall varför tar ni inte bort malawi-haplochromis då?

              Tack för REsvaret!!
              mvh David

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Orsaken är att de gamla haplisarna delades upp i en massor av olika släkten (ca. 30) och eftersom det rör sig om en ALLMÄN info som vore det meningslöst att dela in denna grupp i 30 olika grupper.
                Samlingsnamnet är alltså ingen vetenskaplig definition utan ett sätt att praktiskt dela in fiskarna i olika grupper för att ge lämplig information. Exempel på samlingsnamn är - mbunas, jordätare, karplikande fiskar, etc. etc. För varje fiskgrupp står det ju faktiskt också varför fiskarna har fått det samlingsnamnet, så det är ju bara att läsa.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • david elfving
                  • August 2003
                  • 404

                  #9
                  Okey... Tack... Tack...
                  Då vet man.

                  Nu har jag en hinderi red empress bild på zoonen snart (ca 10 min) har jag 2 bilder till.

                  Ha det bra!
                  mvh David

                  Kommentar

                  • david elfving
                    • August 2003
                    • 404

                    #10
                    Sådär då är hinderi red empress bilderna inlagda på min zoon.
                    Fler bilder kommer.
                    Så kjell jag säger till när jag fått ett riktigt bra foto på på hanen och honan, kan ta ettag vem vet.
                    Så då är det bara säga till vilket bild på hanen och vilken bild på honan utav fotorna du vill ha så skickar jag dem.
                    Ha det bra så länge och framöver.
                    mvh David

                    Kommentar

                    Arbetssätt...