Gul Lombardoihona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    • September 2002
    • 231

    Gul Lombardoihona

    För ett år sedan köpte jag fem Lombardoier. 1 hane och fyra honor.
    Efter någon månad så färgade en av honorna om sig och blev en gul hane. Inget konstigt med det.
    För en vecka sedan så såg jag hur min ena Lombardoihane uppvaktade den omfärgade hanen. Ok, dom bråkar väl tänkte jag.
    Döm om min förvåning när jag idag upptäckte att den omfärgade hanen har fullt med ägg i munnen.
    Är det vanligt att Lombardoihonor färgar om och antar hanens gula färg och i så fall varför detta. Att en hane är blå och färgar om senare är ju inget ovanligt men jag har aldrig varit med om tvärtom.
    /Roger
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är mycket vanligt, eftersom alla honor förr eller senare tappar den blå färgen.På den tiden jag odlade denna art (väldigt länge sen) så kommer jag ihåg att jag försökte odla på honor som behöll den blå färgen så länge som möjligt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tascha
      • September 2002
      • 231

      #3
      Tack för svaret Kjell.
      Spelar åldern någon roll eller kan man få honyngel som i ett väldigt tidigt stadium färgar om från blå till gul?
      /Roger

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Som jag skrev så färgar de om olika tidigt - dvs en del honor är väldigt gamla när de färgar om, medan andra knappt har lämnat yngelstadiet innan de färgar om.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...