N. multifasciatus yngel =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasochPetra
    • January 2004
    • 24

    N. multifasciatus yngel =)

    Mina kära "multisar" har fått bebisar! *glad*
    Akvariet ser ut som ett "bombnedslag", dom har grävt som bara den de senaste veckorna.. Ynglen bor för tillfället i en av föräldrarna grävd grotta under en sten. Pyttesmå och jättesöta är dom =)

    Min fundering är nu, vad ska jag mata dem med?
    Jag växlar för tillfället mellan räkmix och den minsta storleken av Dr. Bassleers Biofish Food. Duger detta, eller bör jag köpa något annat?

    Det är ju första gången någonsin jag fått yngel, så jag är en överbeskyddande mamma. Någon som har erfarenhet av "multis" yngel?
    Något annat man bör tänka på?

    Akvariet är bara på 30L och där bor för tillfället 3 multisar (1hane + 2 honor)och minst 4st yngel. Fick tidigare rådet att se till att flytta eventuella yngel efter en tid. Frågan är nu bara, hur länge är en tid?

    Tacksam för alla tips
    "Mamma" Petra
    102L - Malawi - Golden
    50L - Tanganyika - "multisar"
    30L - Guppy

    Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Min fundering är nu, vad ska jag mata dem med?
    Jag brukar mata med smulad pellets och smått frysfoder. du kan nog mata med det du matar nu om de äter av det.
    Ju proteinrikare mat de får dessto fortare kommer de att växa.

    Fick tidigare rådet att se till att flytta eventuella yngel efter en tid. Frågan är nu bara, hur länge är en tid?
    Eftersom det bara är Multisar i karet så borde du inte behöva flytta ynglen. Om de mot förmodlan skulle försvinna så kommer det troligtvis nya innom en mycket snar framtid. De är extremt produktiva när de väl har parat ut.

    Du skulle kunna lägga ner en liten stenhög dit de kan fly då föräldrarna är less på dem.

    Lycka till...
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Vad kul! Ni kan ju inte ha haft dessa länge, har för mig att ni funderade på dessa fiskar ungefär i samma veva som jag??? Jag har haft mina i en vecka och har en fundering som ni nog kan svara på. Era måste ju vara någorlunda vuxna eftersom de leker... hur stor skillnad är det mellan hannar och honor i storlek??? I fiskbeskrivningen står det att de blir 4 cm och att hannen är någon cm större än honan... hmmm... redan fyra cm är ju bara någon cm... så... Blir hannarna 4 cm och honorna 2 cm, eller blir honorna 4 cm och hannarna kanske uppemot 6 cm??? Blir inte riktigt klok på det där....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Justja!!! Kan inte era yngel käka nykläckt artemia då??? Det är proteinrikt och pyttesmått ju... sedan finns det small fry no 1 på tub, Wardleys har jag, detta har jag drivit upp små gurami och kilfläcks yngel på så det är SMÅTT!!!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • AndreasochPetra
          • January 2004
          • 24

          #5
          Nanc: stämmer bra att vi inte haft våra någon längre tid, lite drygt 3 veckor bara, men här går det tydligen undan..=)

          Vi köpte 4st(2+2)hos Nol´s, dessvärre så blev den ena hanen "mobbad" och dog redan efter en vecka. Den hanen var lite mindre än den andra..skulle tippa på att den som dog var mellan 3&4cm. Pappan till mina bebisar är lite drygt 4cm och mamman är nog 2,5. Den andra honan är ännu mindre, otroligt söt men blott 2cm lång..=)

          Tackar och bockar för tipsen, ska ge mig ut på matjakt i morgon..
          102L - Malawi - Golden
          50L - Tanganyika - "multisar"
          30L - Guppy

          Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351

          Kommentar

          • nynick
            • January 2004
            • 165

            #6
            Fullvuxna Multisar ater nastan aldrig Multis yngel sa lat dom bara ga kvar. Sa lange akvariet inte ar for rent sa klarar dom sig sakert pa vad dom kan hitta i gruset. Jag har Similis med yngel och jag ger dom aldrig nagon speciell yngel mat. Dom ar ju for sma for att ata nastan allt utom infusoria odyl som ofta finns runt botten i alla fall.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det är väl det som är så bra med small fry, att den även göder infusorier och smådjur... Om man som jag och AndreasochPetra har relativt nystartade kar kan det vara bra att få en sådan kick. Man märker snabbt efter några matningsdoser att det börjar krylla av "pytteliv" på rutor och vid ytan.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • nynick
                • January 2004
                • 165

                #8
                Jag har aldrig provat Small Fry men det later interesant! Ar det "godning" for miKroliv eller??

                Fina akvarium du har Nancy, till o med ploj biotopen var sa hemsk att den nastan blev fin den med

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Small Fry är ett yngelfoder för romläggare, det är Warldleys som har det. Men även Liquifry från Interpet funkar bra. Det är väl tänkt att de minsta ynglen ska kunna äta av ingredienserna, men det står att det gynnar tillväxten av smådjur också...

                  Tack för berömmet... det kommer snart nya bättre kort... bara jag fått i ordning datorn så jag kan lägga in korten från min nya digitalkamera... Har rätt bra foton i kameran på L-134, L200, Altumscalarer och jätteskäggiga Ancistrusar bl a... nyfikna????
                  Vad gäller Plojbiotopen var ju tanken att den skulle bli ett avbräck mot alla naturliga biotoper, och samtidigt driva lite med allt mysko man kan köpa till sina kar... och man kan väl säga att jag lyckats :-)
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Nu har jag också fått yngel!!! Skulle vara kul att veta hur det gick för dig Petra, med era småttingar???
                    Jag tänker i alla fall låta mina gå kvar för att se hur det funkar... Finns bara multisarna, ancistrusar och Guppy i karet... och Guppysarna har inte en chans att komma i närheten av ynglen, så det borde funka... Det lite speciella var att det var den minsta honan som fick yngel, hon är säkert inte mera än 1,5-2 cm och heter Lillemor :-) Ynglen är lite busiga och smiter iväg till pappa Allans grotta, men mamman är genast där och ser till att de kommer tillbaka till "barnkammaren"...
                    Tyvärr har det lyckats bli brunalger på rutan just där ynglen håller till, så några foton blir det inte...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • AndreasochPetra
                      • January 2004
                      • 24

                      #11
                      Ja, hur har det gått för oss med småttingarna!? *skrattar*
                      Jag tänkte precis skapa en ny tråd för att be om lite råd..
                      Mitt lilla akvarium myllrar av yngel..skulle tro att dom är från minst 4 olika kullar. Helt otroligt, har säkert 25 "bebbar"!
                      Men de verkar iallafall frodas och må bra, både stora som små.

                      Jag har föresten också lyckats få tråkig beläggning på snäckor och ruton där ynglen bor, någon som vet vad detta kan bero på?

                      Nu till min fråga, hur länge bör man låta ynglen vara med sina föräldrar? Jag är rädd för att karet bli så överbefolkat av alla yngel att vattenvaliteten försämras, karet är ju bara 30liter.
                      Jag funderar nu på att försöka flytta över yngeln + pappan till ett eget kar, dels för att kunna utfodra alla bebisar ordentligt och dels för att låta fiskmammorna vila lite.

                      Kan man göra så eller är det elakt mot hanen?

                      En sak till föresten, hur stora bör yngel vara för att man ska kunna lämna dem till tex en akvarieaffär?

                      Grattis till bebisarna Nanc, du ska se så söta de blir när de växt på sig lite så att ögonen får sina blåa färg..=)

                      Tacksam för alla tips och synpunkter.
                      Petra
                      102L - Malawi - Golden
                      50L - Tanganyika - "multisar"
                      30L - Guppy

                      Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351

                      Kommentar

                      • mavve
                        • August 2003
                        • 283

                        #12
                        Ursprungligen skickat av AndreasochPetra


                        En sak till föresten, hur stora bör yngel vara för att man ska kunna lämna dem till tex en akvarieaffär?
                        Ni skulle inte kunna tänka er att avyttra några direkt till mig? Jag är just på jakt efter några multisar.

                        Hoppfullt från Martin

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Kul Petra!!! Kanske tur att jag verkar ha bara en hona, i alla fall som leker :-) Mina "bebbar" har redan blå ögon... man ser små vita prickar med två stora blå prickar framtill :-) Hur stora är de första ynglen nu då???
                          Precis som du skrev Petra, det blir en brun beläggning på rutan och på snäckorna precis i yngelhörnet!!!
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • AndreasochPetra
                            • January 2004
                            • 24

                            #14
                            Mavve: Det skulle väl kunna gå bra, men jag vet ju som sagt inte om dom är tillräckligt stora för att avyttras än. De äldsta är nog bara strax över centimetern i storlek. Vart bor du då föresten?

                            Nanc: tror du att denna beläggning är alger, eller vad kan det bero på? Det ser ju inte speciellt trevligt ut, jag försöker gnugga rent snäckorna med jämna mellanrum, men det verkar bara komma tillbaka.
                            102L - Malawi - Golden
                            50L - Tanganyika - "multisar"
                            30L - Guppy

                            Besök gärna vår zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145351

                            Kommentar

                            • mavve
                              • August 2003
                              • 283

                              #15
                              Ursprungligen skickat av AndreasochPetra
                              Mavve: Det skulle väl kunna gå bra, men jag vet ju som sagt inte om dom är tillräckligt stora för att avyttras än. De äldsta är nog bara strax över centimetern i storlek. Vart bor du då föresten?
                              - Gbg/Mölndal. Ni bor också här i krokarna? Jag är i alla fall klart intresserad, så hör gärna av er. mavve@hotmail.com

                              // Martin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...