Snäckskalslekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aletta
    • February 2004
    • 27

    Snäckskalslekare

    Hej

    Jag har ett akvarium med kardinaltetror och tigerbarber.
    Nu undrar jag om det går att ha någon slags Snäckskalslekare ihop med dem eller om de inte skulle trivas så bra ihop.

    MVH
    Ellen
  • salo
    • January 2002
    • 108

    #2
    De flesta snäckskalslekare är ganska aggressiva så tetrorna skulle möjligen få stryk. Ur ett biotopiskt perspektiv är det inte rätt då snäcklekarna vill ha hårt vatten med högt ph. Dvs tvärtom mot vad tetrorna vill ha. Du skriver inget om storleken på ditt akvarium. Ett alternativ kunde kanske vara någon mindre sydamerkansk ciklid, antingen en apistogramma av något slag, fjärilsciklid eller kanske nyckelhålsciklid. Detta med reservation för att jag inte vet hur det skulle funka med tigerbarber som väl ska vara rätt så tuffa av sig.

    Mitt svar blir alltså att låta bli snäcklekarna då de har så olika krav på vattnet och att de förmodligen inte skulle trivas ihop.

    /Jonas

    Kommentar

    • matt.is
      • April 2003
      • 361

      #3
      Vet inte vad du har för sorts vatten, men
      snäckskalslekare, såsom alla tanganyikaciklider, vill inte ha så mjukt och surt vatten som de fiskar du har. Många använder faxekalkstenar eller tillsätter bikarbonat(tillsammans med vattenbyte) för att höja värdet på vattnet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

      Kommentar

      • aletta
        • February 2004
        • 27

        #4
        Jo vi har rätt hårt vatten eftersomvi bor på öland men vi sätter ju till barkextrakt för att mjuka upp det får helt enkelt skaffa ett till akvarium kanske då

        Kommentar

        • matt.is
          • April 2003
          • 361

          #5
          Då borde ju snäcklekare passa perfekt. Frågan är om du skall ta bort övrig fisk isåfall. (I mitt tanganyikakar - går faktisk några överblivna Rosentetetror - men dessa försöker jag bli av med...)
          L Multifascitus eller L Ocellatus är verkligen intressanta fiskar som jag skulle rekommendera..
          Rätt så vanliga i zoohandeln dessutom.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

          Kommentar

          • aletta
            • February 2004
            • 27

            #6
            Tja våra fiskar e ju inte så gamla än så det vore ju lite synd.
            Men tack så mycket för hjälpen!

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag har 6 st L Multifacitus i ett 54 l kar, så det behöver inte vara så stort.... Förhoppningsvis så är det 2 hannar och 4 honor... är det 3 hannar kan det nog bli väl trångt.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • nynick
                • January 2004
                • 165

                #8
                om du haller karet vid neutralt Ph sa kan du utan problem fa i snackisar dar. Valj nagon enkel o ganska snall tex ett par Brevis. Valj inte Neolamprologus: Meeli, Similis, Multifasciatus och absolut inte Ocellatus om du vill blanda med tetror o barber. Dom ar alla for elaka och Multi/Similis formar sma gerilla band som kan ga ganska hart at andra fiskar.

                Alla vill ju inte ha biotop akvarium och det gar ju faktiskt valdigt bra anda!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jag har Guppys med mina snäckisar och det har inte hänt något än i alla fall... men de har bara bott där i en och en halv vecka, så de är väl inte varma i kläderna ännu.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...