Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    Äntligen!

    Äntligen har jag hittat min gamla pump, uppe på vinden... det visade sig (m.h.a. sparat kvitto ) att den är inköpt i mars ´93, av märket Rena (modell 225) och var på 5l/min, dvs ca 300l/h. Den har den imponerande filtervolymen av 2dl(!!)

    Denna har jag tänkt stoppa i mitt 375l Malawi tillsammans med ett pumphuvud på 1200l/h kopplat till ett hemmabyggt droppfilter (enligt ritning i Ciklidboken).

    Frågan är, räcker detta?
    Vad är den egentligea anledningen till att man ska ha sån fräs på vattnet i ett malawikar? Gillar de strömmande vatten eller har det med syret att göra? Syresättningen borde det ju inte vara ngt problem med..
    Hur många watt på värmaren bör man ha till 375l? Räcker det med en eller ska man ha två med mindre effekt?

    Ni som har värmaren bakom frigolit-/BTN bakgrund, hur har ni löst cirkulationen till och från värmaren?

    Mycket frågor.. Tack på förhand!

    Martin
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

    #2
    Jag har en cirkulation på 900L/H
    Tycker det räcker.
    Om det behövs mer kan jag koppla in en 700L/H pump också.
    Så det blir 1600L/H men det behövs väl inte?????

    Sorry heljis för att jag inte svara på din fråga, men jag har funderat på samma sak.
    mvh David

    Kommentar

    • Panorama
      • January 2004
      • 45

      #3
      Utblåset sitter med slang igenom bakgrunden, insuget är bara ett hål i bakgrunden med ett skyddsgaller för att inte få in fisk bakom bakgrunden (insuget hänger ju bara ner i karet), därigenom får du ett konstant flöde bakom din bakgrund och även uppvärmning. Alt. så har du insugs hålet på bakgrundens "vänstra" sida och själva pumpinsuget på högersidan då borde du få bättre cirkulation bakom bakgrunden.
      Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

      Bosse.

      Kommentar

      • david elfving
        • August 2003
        • 404

        #4
        Vet någon svaret på den andra frågan som även jag ställer....
        mvh David

        Kommentar

        • david elfving
          • August 2003
          • 404

          #5
          Alltså jag har nästan samma fråga som heljis.
          Jag har ett 375L kar med malawi.
          Vad ska jag då ha för cirkulation till mina malawi har nu bara 900L/H räcker det eller hur mycket ska jag ha?????
          Bör jag koppla in mitt andra filter också, den tar 700L/H.
          Då blir det 1600L/H Räcker då det till mina malawi??????
          mvh David

          Kommentar

          Arbetssätt...