Gul Röd zebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlsberg
    • April 2003
    • 85

    Gul Röd zebra?

    Tja

    Jag undrar om någon här på forumet har gula rödzebra honor? jag har sett här på fisksodorna att det finns ,men idag när jag var nere i akvarieaffären o frågade så sa killen som jobbar där att gula honor är ett tecken på dålig mat eller att den är misskött , men jag tycker att den honan som finns på bild här verkar vara välgödd och ser frisk ut .. så är det någon här som vet hur det egentligen är?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det beror på hur man definierar dålig mat - den röda färgen beror på om fodret innehåller ämnen som främjar den röda färgen.
    Även utan den typen av foder så kan fisken vara välgödd och frisk även om de inte är så vackra att titta på.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • carlsberg
      • April 2003
      • 85

      #3
      Ok tack för svaret Kjell....

      Kommentar

      • Nils och Alva
        • January 2004
        • 145

        #4
        Jag har gula rödzebrahonor, de äter och mår bra, får räkmix och ciklidflingor, ska byta till pellets när de blir stora nog.
        Och sen det där huruvida de är snygga eller inte är ju en smaksak. jag tycker att våra är riktigt charmiga..
        Nils och/eller Alva
        -------------------------
        250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Jag matar mina hanar med granulat med ämnen som främjar den röda färgen, samt många olika frysfoder, bland annat räkmix, och ändå brukar mina hanar ha en tendens att bli halvgula...
          Undrar varför...
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • carlsberg
            • April 2003
            • 85

            #6
            jag tycker att dom gula är snygga ... men frågan är om det är en avelsform eller om det är ett resultat av för hård avel..

            Kommentar

            • Nils och Alva
              • January 2004
              • 145

              #7
              Jag har sett vita (albino) rödzebra. vad tycker ni om det? jga personligen tycker det verkar ganska dumt, då albinos ofta har andra defekter och det lär ju knapast vara bra för stammen...
              Nils och/eller Alva
              -------------------------
              250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

              Kommentar

              • carlsberg
                • April 2003
                • 85

                #8
                jag har en vit hanne och den är inte albino utan en röd hanne som bleknat av med tiden och blivit vit/rosa ... jag tycker han är riktigt snygg... men det är möjligt att det finns albino och det är kanske inte lika bra efter som dom kan ha defekter precis som du sa..

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  jag tycker att dom gula är snygga ... men frågan är om det är en avelsform eller om det är ett resultat av för hård avel..
                  ???????????????????????????????????
                  Det beror ju på maten som jag skrev ovan och har inget med avre sig avelsformer eller hårda avel att göra, om det nu är Röd Zebra som du har vilket du angav i rubriken
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • david elfving
                    • August 2003
                    • 404

                    #10
                    Dom skiljer ju sig i färg beroende på var ifrån sjön dom kommer.
                    Men eftersom orangegula rödzebra hanar är väldigt ovanliga i malawi sjön så kan vi ju med 99% säga att dom är fram odlade.
                    Mina rödzebror är alla orangeröda fast hanarna har fler och starkare äggfläckar och så är hanen gulare och så är dens rygg och anal fena ljust blåvit medans honans rygg och anal fena är orange.
                    Vet ej om det hjälpte dig men så är iallafall mina rödzebror färgmässigt.
                    Ha det bra!
                    mvh David

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Dom skiljer ju sig i färg beroende på var ifrån sjön dom kommer
                      Den som i handeln kallas för röd zebra är enbart den variant av Metriaclima estherae som kommer från Minos Reef. Detta rev har en diameter på ca. 50 meter.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • david elfving
                        • August 2003
                        • 404

                        #12
                        Kjell har talat.

                        Jag säger bara OJJJJJJ........ 50 meter i diamter.
                        Då kan vi slänga den teorin i havet.
                        Verkligen häftigt.
                        Skulle inte vilja göra nåt annat än att snorkla just där.
                        Om det inte fanns krokodiler förståss

                        Ha det bra!
                        mvh David

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Skulle inte vilja göra nåt annat än att snorkla just där.
                          Om det inte fanns krokodiler förståss
                          DEt finns inga krokodiler just vid MInos Reef då det ligger en bra bit ut från land
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Zamad
                            • May 2003
                            • 310

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Nils och Alva
                            Jag har sett vita (albino) rödzebra. vad tycker ni om det? jga personligen tycker det verkar ganska dumt, då albinos ofta har andra defekter och det lär ju knapast vara bra för stammen...
                            Hade den rödzebra röda ögon också? Visst brukar alla albions ha röda ögon eller?? hehe, äckligt med en albino röd zebra isåfall!

                            Kommentar

                            • Nils och Alva
                              • January 2004
                              • 145

                              #15
                              Ja, det var albino, både honor och hanar var vita med röda ögon.
                              Nils och/eller Alva
                              -------------------------
                              250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                              Kommentar

                              Arbetssätt...