palettyngel - vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann
    • April 2003
    • 15

    palettyngel - vattenbyten?

    Har nya små palettyngel nu men har även mycket grönalger och inte gjort vattenbyte på minst 2 veckor. Har inte vågat för jag har sett att paletterna haft nåt på g. Ska jag göra vattenbyte nu eller strunta i det? vet inte vad ja törs göra nu när det äör nya invånare i karet =)
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    #2
    Jag har samma problem! Kan föräldrarna bli stressade och äta upp yngelna om man byter lite vatten? =/
    //Karro & Johan

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      När jag hade Palettyngel så bytte jag vattnet som vanligt. En knapp fjärdedel i veckan.
      Jag försökte vara försiktig när jag förde tillbaka det nya vattnet så att inte vattenströmmen från min hävert kom för nära yngel och föräldrar.

      Kommentar

      • zdybnet
        • December 2003
        • 406

        #4
        okej, va bra. Ska göra ett litet vattenbyte nästa vecka då. =)
        //Karro & Johan

        Kommentar

        • nynick
          • January 2004
          • 165

          #5
          Yngel vaxer mycket fortare om man skoter vattenbyten regelbundet. Kan kanske vara en bra ide att lata vattnet sta i en hink (om inte akvariet ar for stort) i en dag eller sa istallet for att ta det direkt fran kranen medans dom ar mycket sma. Det ar ocksa bra att gora manga mycket sma byten istallet for ett storre nar dom ar nyklackta. Yngel vaxer fort o ater jatte mycket sa vattnet blir snabbare fororenat med yngel i tanken, darfor ar det extra viktigt med vattenbyten just da.

          Nagon i detta forum tipsade mig om att ha Javamossa i ett akvarium med yngel eftersom mossan samlar pa sig gott om mikroliv som ynglen kan ata. Den suger ju ocksa i sig kemikalier ur vattnet som man vill bli av med. Ett av dom basta tips jag nagonsin fatt eftersom den funkar som bade matfabrik o vatten rengorare pa samma gang. Ser ju dessutom bra ut o ar billigt!

          Kommentar

          • Nicke Lilltroll
            • February 2004
            • 730

            #6
            Jag har också Palettyngel nu. De är ca 2½ vecka gamla. Jag byter lite vatten varje dag så att de inte störs. Förra gången de lekte så gjorde jag ett vattenbyte. Efter ca 10 minuter så hade de käkat upp alla ägg.

            För 1 vecka sedan så skulle jag plocka upp en del fiskar som jag skulle byta bort. Jag var rädd att de skulle bli störda av att jag rotade runt i hela karet men det gick jättebra. De försökte t o m atackera min hand för att försvara sina yngel. För några dagar sen så gjorde de samma sak när jag placerade ut 2 nya kokosnötter.

            De verkar dock bli mer stressade av just vattenbytena så när jag gör det så låter jag pumparna vara igång och rampen får ligga kvar. Jag tömmer ut en hink vatten ur matningshålet i täckglaset och sen fyller jag på nytt vatten på samma ställe. Jag är noga med temperaturen så att det är samma som vattnet i karet. Jag byter alltså bara 15 liter av mina 375 men gör det varje dag.
            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
            54 liter Paletter

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

            Kommentar

            • Patrik_Tq
              • November 2003
              • 674

              #7
              Jag byter vatten som vanligt hos mina när dom har yngel, inga problem.
              Gold? Sånt har jag bara i bilen

              www.audis3.se

              Kommentar

              Arbetssätt...