Vilka andra passar egentligen till paletter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kusten
    • February 2004
    • 75

    Vilka andra passar egentligen till paletter.

    Har ett palettpar i ett 130 lit. Har problem med vad jag kan ha. Har nu guramis men det funkar ju inte. Vill gärna ha tetror eller nån annan minder stimfisk (tänker mig att ha 20-25 st), går det överhuvud taget? Dom hävdar mycket när dom leker.<font color="black"></font id="black"><font size="1"></font id="size1"><font face="Stencil"></font id="Stencil">
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    #2
    Varför funkar det inte med guramis? Jag har 4 st guldgurami och funderar på att köpa ett par palettciklider.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

    Kommentar

    • henchman
      • December 2002
      • 88

      #3
      Jag hade 5st svartneontetra i ett 150 liters när paletter lekte. Dom höll sig undan dom blev dock konstant jagade, men ska du ha ett stim på 20 st tetror och paletterna leker så skulle jag tro att många av dom tetrorna kommer att gå åt.

      Kommentar

      • wernbo
        • October 2003
        • 42

        #4
        Jag har ett 180 liters med ett palett par och en del andra bl a guramis och silverhajar. Det funkar hur bra som helst, det är lite krig när dom leker och har yngel men ingen annan fisk har strukit med ännu
        Stop mad cowboy disease!

        180 l sällskap
        Malawi 540 l pågång
        45, 60 l yngel

        Kommentar

        • Kusten
          • February 2004
          • 75

          #5
          Svar till nicke.Många Guramis blir lätt stressade och är fega mot andra fiskar är min uppfattning. Så det funkar inte för att dom blir anfallna och stressade av paletterna, när paletterna har yngel. Pal. hävdar så mycket revir då. Biter av känselspröt och fenor...Alla är väl inte lika, så det är nog värt ett försök för dig, men med mina funkar det inte.

          Kommentar

          • Kusten
            • February 2004
            • 75

            #6
            Svar till henchman. Jag tror snarare att det är färre som går åt om man har ett riktigt stim. Själva stimmet är ju deras försvarsteknik. Men det är klart har man småttingar blir det nog inte bra. Kanke ska sattsa på någon mindre regnbågsfisk.

            Kommentar

            • henchman
              • December 2002
              • 88

              #7
              Jo, det är klart att stimmet är bra försvar på större ytor, men enligt min erfarenhet av relativt små akvarium är att dom inte har någonstans att ta vägen. Istället för att kunna simma undan så är dom helt plötligt upptryckta i ett hörn eller att dom blir jagade så att t ex hanen jagar tillbaks dom till där honan står eftersom dom inte kan simma någon annanstans.
              Men om paletterna inte leker och har revir så går det säkert bra.
              Dock är det bara ur min egen erfarenhet som jag snackar och fisk är fisk, så det kan ju bli annorlunda resultat än vad det har blivit för just mig.

              Kommentar

              • nynick
                • January 2004
                • 165

                #8
                Slang i nagra flyt ormbunkar sa att Guramisarna har nagonstans att halla sig. Dom gillar ju att hanga langst uppe i tanken runt flytvaxter sa dom far ett litet omrade for sig sjalva.

                Kommentar

                • Kusten
                  • February 2004
                  • 75

                  #9
                  Hej, tackar för svar, men problemet är nu löst.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...