Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    Palettciklider

    Jag har funderat på att skaffa ett par palettciklider. Jag hittade ett par i en akvarieaffär här i Malmö men de skulle ha 200:- för paret. Är det normalpris för palettciklider.

    Funkar det att ha de tillsammans med mina scalarer? Jag har 2 st normalstora svarta och 2 vanliga men de vanliga är enorma. Hanen är ca 23-25 cm mellan fenorna. Jag har aldrig sett någon så stor förr. Jag har en Gibbiceps och en annan mal som liknar den som är 30 cm lång. Namnet börjar på P men minns aldrig det. Dessutom så har jag lite guldgurami, black molly, svärdbärare och guldbarber. Mitt kar är på 375 liter.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Mitt palettciklid par gav jag 72:- för. Har inte sett priser över 80-90:- iaf så 200:- låter väldigt dyrt!!!
    Har guld- samt marmorscalarer i mitt kar och det funkar fint, även blå marmorguramis samt en del annan fisk men det är inga problem!
    Skaffa dig ett par palettciklider men du kan definitivt få dem billigare!!!

    Kommentar

    • Jorsa
      • August 2003
      • 47

      #3
      Det finns olika sorter av Palettciklider och de kan variera i pris, men om det är den "vanliga" palettcikliden låter det lite dyrt. Runt 50:-/st är lite mer rimligt.
      Paletter och scalarer funkar fint i ditt kar.
      Bara ekonomi sätter gränser...

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #4
        De som jag tittade på såg likadana ut som på bilden som finns här på Zoopet fast de var blekare. Antagligen berodde väl det på att de inte trivdes i det lilla akvariet som de hade blivit nerstoppade i. Är det någon som vet något bra ställe där jag kan hitta ett par till rimligt pris så hör av er.
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          De kan ha varit vildfångade, vildfångade paletter finns då och då, och är enligt min erfarenhet ofta lite blekare i affärerna. Är de inte vildfångade är det priset helt orimligt, och affärsinnehavaren måste ha väldigt konstig uppfattning om vad fiskar kostar. Men även för vildfångade låter det lite dyrt.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nicke Lilltroll
            • February 2004
            • 730

            #6
            Är det någon i Skåne som vet var jag kan hitta ett par till ett vettigt pris? För min del så spelar det inte så stor roll om de är viltfångade eller vilda men självklart så vill jag ha ett par som inte är bleka och tråkiga.
            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
            54 liter Paletter

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

            Kommentar

            • Patrik_Tq
              • November 2003
              • 674

              #7
              200:-???? Mitt par kostade 35:-/st alltså 70:- för båda !
              Gold? Sånt har jag bara i bilen

              www.audis3.se

              Kommentar

              • Malawigolf
                • February 2004
                • 5

                #8
                PÅ akvarie äffern i stan dr jag bor tar dom 95 kr för vildfångade och 35 för odlade. så 200 spänn lät lite väl dyrt

                Kommentar

                • Nicke Lilltroll
                  • February 2004
                  • 730

                  #9
                  Nu har jag äntligen hittat mina paletter. Jag fick ge 35:-/st. Jag blev sur som fan när jag kom hem och såg att hanens ryggfena har en jätteskada. Jag vet inte vad som har hänt men det fattas en bit på den ända inne vid ryggen. Växer det ut eller ska jag lämna honom igen? Han är jättefin för övrigt. Jag tycker att det är synd om honom om jag ska jaga honom igen. Dessutom så blir alla de andra fiskarna så stressade när håven kommer. Vill helst undvika det.
                  720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                  54 liter Paletter

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                  Kommentar

                  • Nicke Lilltroll
                    • February 2004
                    • 730

                    #10
                    Är det ingen som vet om ryggfenan växer ut igen? Ska jag lämna tillbaks den eller?

                    Hur stora ska de vara innan de börjar leka? Min hona är ca 4-5 cm och hanen något större.
                    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                    54 liter Paletter

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                    Kommentar

                    • fishstick
                      • June 2003
                      • 11

                      #11
                      Det växer ut igen om det inte är en missbildning. Jag vill påpeka att paletterna kan vara rätt tuffa när de är revirhävande. Mina skalarer har fått rätt rejält med stryk ett par gånger så att de nästan var utan fenor. Har flyttat paletterna nu.

                      Kommentar

                      • Nicke Lilltroll
                        • February 2004
                        • 730

                        #12
                        det är ingen missbildning. Det ser nästan ut som om det är avskrapat eller om det kan vara någon större fisk som har tagit en tugga.

                        Tror du att den lille paletten kan skrämma mina stora scalarer? Den största är ca 25 cm hög! Det kommer säkert att bli cirkus här i så fall. Blir jag tvungen att välja så åker Paletterna igen. Jag offrar inte mina scalarer. Inte deras fenor heller för den delen....
                        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                        54 liter Paletter

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                        Kommentar

                        • fishstick
                          • June 2003
                          • 11

                          #13
                          Mina skalarer är ungefär i din storlek. Paletthanen är den som varit mest aggresiv. Speciellt när det varit yngel på gång. Han är starkt revirhävdande. Angående lek så börjar dina nog bli i rätt storlek. Man brukar kunna se att honan blir röd (rödare) om magen samt att hanen också blir färgstarkare när det är dags för lek. Det kan ta ett par gånger innan de får kläm på det. Dvs inte äter upp äggen och ynglena. Mina är mycket yngelvårdande men det tog nog 4 - 5 lektillfällen innan det blev något varaktigt resultat. Köpte du dem i Malmö, får man fråga var?

                          Kommentar

                          • apan_ola
                            • March 2003
                            • 280

                            #14
                            Hejsan! Sorry om jag smäller in en fråga men jag undrar bara hur många par palletciklider jag kan ha i ett 160 liters sällskapsavkarium? Är detta opassande? Fiskarna jag har är:
                            svärdbärare, guppy, molly, neontetra och 2 skäggmunsmalar.

                            Så palettcikliden tar fortfarande hand om ynglena och är inte sönderavlad som fjärilscikliden?

                            Jättetacksam för svar!
                            /Anton
                            160 liters sällskap

                            Kommentar

                            • Sunny_67
                              • January 2003
                              • 146

                              #15
                              Jag har själv palett ciklider och har även fått yngel på dem. Mycket rolig fisk...men det går knappast att fler än ett par...ilskna som sagt när dom ska yngla....och det är inte lätt att bli av med alla yngel. Funderar kraftigt på att göra mig av med mina...just nu går det en ensam hona med massa yngel i mitt 112L och ett par alldeles själva i ett 60L pga att dom tuggade på dom andra fiskarna och stressade dom.
                              http://www.babbel.biz

                              Kommentar

                              Arbetssätt...