hmm, vad ska jag ta för ljusrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firre
    • February 2003
    • 170

    hmm, vad ska jag ta för ljusrör?

    ska snart köpa nytt ljusrör till mit 290liter (malawiciklider). Jag har ett "vanligt" nu (ett utan marinfärg) ska köpa nytt så jag undrar vad har ni för ljusrör till era malawi och vad är finast tycker ni?. Har inte sätt alla "färger" bara "vanligt". Har funderatt på mariblått eller svagt marinblå. ljus röret är 46cm. hur mycket kostar det ungefär?


    *SÖKER INFO OM MALAWI*
  • Jerpan
    • January 2003
    • 103

    #2
    Om jag bara skulle ett lysrör så skulle jag ha ett aquastar eller aqarelle. Men ska du bara ha ett rör till 290 L!

    Ett tips tigg inte svar i framtiden det retar bara upp. Vanligtvis svarar jag inte otåliga. Folk svarar om de har nåt att komma med eller har lust.

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Har du bara ett lysrör i en enkelramp? Rekommenderar dig att skaffa en dubbelramp och sätta enkelrampen längst bak, så du får tillräckligt med ljus i hela akvariet. En annan fördel med att ha flera rör är att man kan kombinera olika typer av rör för att få "rätt" ljus. Till Malawi skulle nog jag rekommendera ett Aquarelle som lyser blått längst fram, en Aqua-Glo som ger ett halvvarmt ljus i mitten och ett Sun-Glo längst bak som ger ett varmt växtvänligt sken (om du nu har växter vill säga). Har du inte växter kan du sätta ett Power-Glo i mitten som ger ett starkt sken som förstärker fiskarnas färger och ett Aqua-Glo längst bak.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • firre
        • February 2003
        • 170

        #4
        det e vell bara att gå ut å shoppa då

        ps:man lär sig av misstagen

        Kommentar

        • firre
          • February 2003
          • 170

          #5
          PS. jag har slängt ett inleg som jarpan tyckte va "tggande" på svar pga att inte andra ska störa sig på det

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #6
            Ursprungligen skickat av kampfisken
            En annan fördel med att ha flera rör är att man kan kombinera olika typer av rör för att få "rätt" ljus. Till Malawi skulle nog jag rekommendera ett Aquarelle som lyser blått längst fram, en Aqua-Glo som ger ett halvvarmt ljus i mitten och ett Sun-Glo längst bak som ger ett varmt växtvänligt sken (om du nu har växter vill säga
            Visst kan det vara bra att kombinera lysrör till akvarie där man inte till 100% prioriterar fiskarnas färger och har det som huvudattraktion. Men Firre här har malawiciklider o då skulle jag nog rekomendera samma sorts rör rätt igenom, dvs enbart aquarelle som nog skulle ge det bästa ljuset till malawi.

            Om man kombinerar olika rör med olika spectra så kommer nämligen färgerna på fiskarna ändras beroende på var de simmar i karet ( främst uppe vid ytan).
            Så om man har ett varmt rött spectra längst bak i akvariet och ett ljus-blått där fram så kommer ju fiskarnas röda nyans lysas upp när de är i bakre delen i karet, och när de simmar vid rutan kommer fiskarnas blåa nyanser uppmärkas.

            Självklart ska man ju kombinera olika spectra om man vill att fiskarna ska byta färgnyaser beroende på vart de är i karet.

            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            • ettex
              • March 2003
              • 49

              #7
              kolla in denna länk på lysrör och olikaa kombinationer
              http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

              Kommentar

              • nynick
                • January 2004
                • 165

                #8
                Det bror ju pa vilka fargen dina fiskar har. Om du har bade bla, roda o gula sa ar det bast med ett full spektrum (dagsljus) ror. Ga till en bra lamp affar och be att fa se diagramm over olika spektrum for deras ljusror och valj sedan ett ror som ar starkt i alla farger du har representerade i ditt kar, svarare an sa behover det inte vara!

                Ledsen for Jerpans svar om att "tigga", skriv du vad du vill och om nagon inte vill svara sa behover dom ju inte gora det! Finns gott om folk som svarar anda i de flesta forum.

                Kommentar

                • pyrro
                  • March 2003
                  • 73

                  #9
                  Jag kör med powerglo i mitt 500 kar,,två rör..jävligt bra ljus...
                  Catfish4ever
                  500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
                  8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
                  Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
                  Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

                  Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...